بررسی ویژگی های انواع موکت اداری

یکی از گزینه های همیشگی و مناسب برای پوشش کف، استفاده از انواع موکت است. موکت ها یکی از کفپوش های پر کاربرد در دفتر کار و محیط های اداری هستند. یکی از مهمترین ویژگی های موکت این است که امکان هماهنگ کردن آن با هر دکوراسیونی وجود دارد. در سال های اخیر انواع موکت اداری در طرح ها و رنگ های متفاوت تولید و به بازار عرضه شده است. از این رو ممکن است انتخاب آن بدون داشتن اطلاعات کافی کار چندان راحتی نباشد.

با توجه به این مطلب تصمیم گرفتیم تا در این مقاله به معرفی انواع موکت اداری و ویژگی های موکت مناسب برای فضاهای اداری بپردازیم. اگر شما نیز تصمیم به خرید موکت برای دفتر کار خود دارید، در ادامه با ما همراه باشید.

انواع موکت اداری

موکت های اداری که برای استفاده در ادارات و دفتر کار طراحی شده اند در انواع مختلفی تولید می شوند. اما در حالت کلی انواع موکت دفتر کار عبارتند از:

موکت تایل

موکت تایل اداری امروزه به عنوان یکی از بهترین انواع موکت ها و به طور کلی کفپوش ها برای فضای های اداری شناخته می شوند.

این موکت ها که دارای زیره پلاستیکی بسیار ضخیم هستند به صورت تایل های مربعی شکل می‌باشند. موکت تایل به دو صورت ساده و طرح دار موجود است که می توان با در نظر گرفتن دکوراسیون داخلی نوع ساده و یا طرح دار را خریداری کرد.

یکی از مهم ترین مزیت های موکت تایل ها این است که به راحتی قابل تعویض و جابجایی هستند. از طرف دیگر دسترسی به تاسیسات الکتریکی در اداراتی که از موکت تایل برای پوشش کف استفاده شده است، بسیار آسان است.

از طرف دیگر در صورت علاقه مندی می توان تایل هایی با رنگ ها و طرح های مختلف را در کنار هم ترکیب کرد.

موکت رولی

یکی دیگر از انواع موکت اداری مناسب، موکت رولی است. معمولا از موکت های رول با بافت لوپ برای مکان های اداری استفاده می‌شود. این موکت ها برای نصب در محل هایی که دارای پستی و بلندی هستند، گزینه بهتری محسوب می‌شوند.

در حال حاضر موکت های رولی ایرانی و خارجی در طرح ها و رنگ های بسیار متنوع در بازار موجود است. از آن جایی که قیمت موکت رولی نسبت به موکت تایل پایین تر است، استفاده از این موکت برای مکان هایی با متراژ بالا بسیار مقرون به صرفه است.

نکات مهم در انتخاب موکت اداری

خرید موکت اگر چه ممکن است کار آسانی به نظر بیاید، اما در صورت عدم توجه به برخی نکات ممکن است نتیجه مطلوب حاصل نشود. قبل از هر چیز مهم ترین موردی که باید در انتخاب انواع موکت اداری باید به آن توجه کرد، اصول دکوراسیون اداری است که بسته به هر محیطی متفاوت است. مهم ترین نکاتی که باید هنگام انتخاب موکت اداری مورد توجه قرار بگیرند، عبارتند از:

بافت موکت

موکت ها در بافت های مختلفی در بازار موجود هستند که در اغلب موارد موکت با بافت لوپ برای دفتر کار ترجیح داده می‌شود. در این موکت حلقه های بافت موکت بریده نمی‌شوند، بلکه روی آن باقی می‌مانند. موکت هایی با بافت لوپ نسبت به سایر موکت ها برای مکان های پر رفت و آمد مناسب تر هستند. چرا که توان تحمل فشارهای سنگین را هم دارند.

طرح موکت

یکی از مهم ترین مواردی که هنگام خرید موکت دفتر کار باید مورد توجه قرار بگیرد، طرح موکت است. هنگام انتخاب طرح موکت باید اصول زیباشناسی در نظر گرفته شود و موکتی انتخاب شود که بیشترین هماهنگی را با دکوراسیون داخلی دارد. برای پوشش کف دفتر کار می توان از ترکیب طرح های متفاوت استفاده کرد.

رنگ مناسب موکت اداری

انواع موکت اداری می‌توانند هر رنگی داشته باشند، اما بهتر است رنگ موکت به گونه‌ای باشد که کثیفی و آلودگی را کمتر نشان دهد. برای مثال موکت هایی با رنگ روشن در اثر رفت و آمد به سرعت کثیف می شوند و نیاز به نظافت و شستشو دارند. از آن جایی که شستشوی مداوم موکت می تواند از طول عمر آن بکاهد توصیه می شود رنگ موکت دفتر کار تیره باشد.

کیفیت و دوام موکت

اگر چه توجه به زیبایی ظاهری موکت بسیار حائز اهمیت است، اما در صورتی که موکت از کیفیت و دوام مناسبی برخوردار نباشد در مدت زمان کوتاهی نیاز به تعویض آن خواهید داشت.

از طرف دیگر از آن جایی که در مکان هایی مانند ادارات ترددها با کفش انجام می شوند باید موکت از استانداردهای لازم کیفیت برخوردار باشد تا بتوان از آن برای طولانی مدت استفاده کرد. با توجه به افزایش قیمت موکت در سال های اخیر قطعا تعویض آن بسیار پر هزینه خواهد بود.

ضد چرک بودن

در محیط های اداری میزان تردد زیاد است. از این رو موکت اداری در معرض آلودگی و کثیفی قرار دارد. برخی از انواع موکت اداری دارای خاصیت ضد چرک هستند و این ویژگی، آنها را برای استفاده در دفتر کار بسیار مناسب می‌باشند.

توجه داشته باشید تمام موکت ها دارای این ویژگی نیستند و هنگام خرید موکت باید از فروشنده در مورد خاصیت ضد چرک بودن موکت سوال بپرسید.

راحتی در نظافت موکت اداری

موکت هایی که در ادارات مورد استفاده قرار می گیرند باید به راحتی قابل نظافت باشند. به عنوان مثال موکت هایی با پرز بلند اصلا مناسب دفتر کار نیستند. چرا که تمیز کردن آن ها و زدودن گرد و خاک از میان پرزها کار سختی است. بنابراین بهتر است هنگام خرید انواع موکت اداری جهت اطلاع از متریال موکت و نحوه تمیز کردن آن کاتالوگ محصول مطالعه شود.

الیاف موکت های اداری

موکت هایی با الیاف نایلون و پلی پروپیلن یکی از بهترین گزینه ها برای استفاده در دفتر کار هستند. این الیاف نسبت به آلودگی و چرک شدن از دوام بالاتری برخوردار هستند. از طرف دیگر نظافت این موکت ها نیز بسیار راحت است.

قیمت

قیمت موکت اداری به فاکتورهای زیادی بستگی دارد. یکی از موارد مهم، ایرانی یا خارجی بودن موکت است. قیمت موکت های خارجی نسبت به انواع موکت های ایرانی بیشتر است.

البته کیفیت بیشتری هم دارند مثل موکت لانو!

جنس موکت از دیگر مواردی است که می تواند باعث افزایش یا کاهش قیمت شود. البته باید در نظر داشته باشید که علاوه بر هزینه خود موکت، شما باید برای نصب موکت اداری نیز هزینه جداگانه ای پرداخت کنید. هزینه نصب موکت نیز با توجه به اندازه محل مورد نظر، محل نصب موکت و میزان مهارت نصب تعیین می شود.