چمن مصنوعی انتخابی بینظیر برای روف گاردن شما!

امروزه بام ساختمان ها، یک فضای کاملاً بلااستفاده در زندگی آپارتمانی ما ایرانیان است. اما می توان با استفاده از چند ترفند ساده و صرف هزینه بسیار کم، این فضا را به محیطی دلنشین و زیبا تبدیل کرد. تصور کنید با سوار شدن بر آسانسور و زدن تنها یک دکمه، به بخش پشت بام آپارتمان خود بروید و با یک فضای سرسبز و دلنشین که با گیاهان مختلف و با سطحی پوشیده از چمن مصنوعی، تزئین شده است، مواجه شوید!

مسلماً این منظره بسیار هیجان انگیز است که در عرض چند دقیقه، وارد باغی سرسبز در آپارتمان خود شوید و از بخش های مختلف آن همانند آلاچیق، فضای نشیمن، باربیکیو، تاب و وسایل بازی و فضای ورزشی لذت ببرید:)

طراحی و اجرای چمن مصنوعی روف گاردن امری تخصصی است و دانش مختص به خود را دارد. چمن مصنوعی محصولی بسیار کاربردی برای زیباسازی محوطه روف گاردن می باشد.

 

روف گاردن چیست؟

روف گاردن یا بام سبز به زبان ساده؛ بامی مفروش شده به چمن طبیعی یا چمن مصنوعی می باشد که با استفاده از درختان و بوته های زیبا و شاداب، تزئین شده است. به بیان دیگر می توان گفت، ایجاد فضای سبز و تشکیل یک باغ بر روی بخش پشت بام و هر سطحی که بالاتر از زمین قرار گرفته است. ایزولاسیون و زیرسازی مناسب برای این بخش ابتدایی ترین کار برای داشتن یک روف گاردن زیبا است.

ویژگی های یک بام برای ایجاد روف گاردن

مهمترین ویژگی یک روف گاردن، وجود عناصر طبیعی همچون گیاهان و درختان متعدد در کنار چمن مصنوعی است که فضایی همچون باغ و یا پارک، در بخش بام ساختمان پدید می آورد.

 ویژگی های یک بام برای ایجاد روف گاردن شامل موارد زیر است:

  1. زیرسازی مناسب برای نصب چمن مصنوعی روف گاردن: مرحله زیرسازی، یکی از مهمترین مراحل برای اجرای پروژه چمن مصنوعی در پشت بام ها و سایر فضاهاست. اگر شیب بندی و ایزولاسیون به درستی رعایت نشود، احتمال نشتی آب باران و برف، به تنه ساختمان و سقف طبقه آخر بسیار است. بعد از ایجاد شیب مناسب به سمت مسیرهای خروج آب، ایزولاسیون توسط ایزوگام یا مواد دیگر انجام می گیرد.
  2. مساحت مناسب برای روف گاردن: همان طور که می دانید وجود کولرها، دیش های ماهواره و دیگر لوازم، در پشت بام اکثر آپارتمان ها، فضای بسیاری را اشغال می کنند که امکان ایجاد یک روف گاردن با بستر چمن مصنوعی را سخت می کند. بر همین اساس، برای ایجاد یک فضای خالی با مساحت مناسب، لازم است اقداماتی در جهت جابه جایی و یا حذف این موارد صورت گیرد.
  3. مقاومت سازه ساختمان: برای ایجاد روف گاردن های حرفه ای، از المان های متعددی همچون آلاچیق های بزرگ، آبنماهای چشم نواز به همراه درختان و گیاهان سنگین وزن استفاده می شود که همگی بار اضافی بر روی پشت بام ایجاد می کنند. با توجه به این امر، پیش از اجرای پروژه های روف گاردن مجلل، لازم است از استحکام بام خود مطلع گردید و در جهت تقویت آن اقدام کنید.

مزایای چمن مصنوعی روف گاردن

امروزه در طراحی روف گاردن ها، اکثراً از چمن مصنوعی برای زیباسازی بستر روف گاردن استفاده می شود. در این بخش به مزایای چمن مصنوعی روف گاردن اشاره خواهیم کرد که مطمئناً شما را شگفت زده خواهد کرد. این مزایا می تواند برای سازندگان ساختمان بسیار جذاب باشد. با مفروش کردن بستر بام خود با چمن مصنوعی، مزایای زیر حاصل می گردد:

  1. نمایی زیبا و دلنشین: طبیعتاً ایجاد فضای سبز در پشت بام، نه تنها در ایجاد آرامش برای اعضای آپارتمان موثر است، بلکه تاثیر بسیاری بر قیمت ملک نیز خواهد داشت.
  2. متعادل سازی دمای ساختمان: چمن مصنوعی به عنوان یک عایق حرارتی در سقف عمل خواهد کرد. برای مثال در فصل تابستان، به واسطه وجود چمن مصنوعی بر روی بستر بام و وجود گیاهان، حرارت بسیار کمتری از ناحیه سقف وارد ساختمان خواهد شد. بر همین اساس، تبادل دما در همه فصول کاهش پیدا خواهد کرد.
  3. عملکرد عایق صوتی: شما روف گاردنی را در نظر بگیرید که از چمن مصنوعی استفاده نکرده باشد. تردد ده ها نفر در بخش بام آپارتمان، مسلماً برای اعضای ساکن در طبقات آخر، آزار دهنده خواهد بود. چمن مصنوعی روف گاردن به عنوان یک ضربه گیر و عایق صوتی، به خوبی عمل خواهد کرد.
  4. افزایش طول عمر سقف: سقف آپارتمان ها در طی سالیان طولانی، دچار آسیب های فیزیکی خواهد شد. نور شدید آفتاب، یکی از اصلی ترین عامل تخریب سقف آپارتمان ها خواهد بود. ایزوگام نیز به مرور زمان، تحت تاثیر سرما و گرمای بسیار، خاصیت الاستیک خود را از دست خواهد داد و ممکن است پس از گذشت چند سال، آب به راحتی به داخل ساختمان نفوذ پیدا کند. چمن مصنوعی روف گاردن، راهکاری ایده آل برای محافظت از بام شما خواهد بود.