بافت موکت در فضای کاری بسیار مهم است!

 

یکی از مهم ترین فاکتورهایی که در هنگام خرید موکت های اداری باید در نظر داشت، بافت موکت اداری است. در حال حاضر موکت های اداری با بافت های مختلفی تولید و عرضه می شوند. موکت هایی که در محیط های اداری نصب می شوند باید بافت محکمی داشته باشند و در اثر فشار و ضربه آسیب نبییند. اگر می خواهید اطلاعات دقیق و کاملی درباره انواع بافت موکت به دست آورید، در این مطلب از آرتنوس همراه ما باشید.

آشنایی با انواع بافت موکت اداری

 

همان طور که طرح، رنگ و الیاف به کار رفته در موکت های اهمیت دارد، نوع بافت آن هم در انتخاب آن موثر است.  در ادامه انواع بافت موکت را به شما معرفی می کنیم.

انواع بافت موکت

  • بافت لوپ پایل: یکی از بهترین انواع بافت موکت اداری، بافت لوپ است. موکت هایی با بافت لوپ یکی از بهترین انواع موکت برای محیط های اداری پر رفت و آمد هستند. موکت های لوپ دارای بافت حلقه ای هستند و هر اندازه این حلقه ها فشرده تر باشند، اشیا سنگین روی آنها جا نمی اندازد. برای تولید موکت هایی با بافت لوپ، از الیاف طبیعی و مصنوعی استفاده می شود.
  • بافت کات پایل: بافت کات پایل یکی دیگر از مدل های بافت موکت اداری است. در این بافت، الیاف در هم تابیده شده بعد از این که با دستگاه بافته شدند، با یک ارتفاع برابر قیچی می شوند. برای حفظ کردن الیاف در هم تنییده شده این موکت از حرارت استفاده می شود. موکت های کات پایل، یک سطح پرزدار با ارتفاع الیاف ۵ تا ۱۰ میلیمتر دارند.
  • بافت وون: این بافت موکت اداری، دارای نخ پشتیبان است و الیاف و پشتیبان اول به طور همزمان در هم تنیده می شوند. سپس یک لایه پشتیبان دیگر برای پوشاندن الیاف و پشتیبان بافته شده به آنها اضافه می شود. به این ترتیب استحکام موکت تا حد زیادی افزایش پیدا می کند. مهم ترین تفاوت موکت با بافت وون با بافت های دیگر، در بافت پشتیبان آن است. در این بافت، پشتیبان به شکل تار و پود همراه با الیاف موکت بافته می شود.

تفاوت موکت کات پایل و لوپ پایل چیست؟

موکت‌های کات پایل (Cut Pile) و لوپ پایل (Loop Pile) از دو ساختار مختلف برخوردارند و در طراحی و نوع تولید آن‌ها تفاوت‌های مهمی وجود دارد.

موکت کات پایل (Cut Pile):

 

  • در موکت کات پایل، الیاف موکت برش خورده و به طور متقاطع قرار گرفته‌اند.
  • سطح موکت نرم و صاف است.
  • این نوع موکت اغلب دارای تراکم بالا و طرح‌های واضح و روشن است.
  • از آنجا که الیاف برش خورده دارد، ممکن است به راحتی اثرات فشار و فشرده شدن را نشان دهد.

موکت لوپ پایل (Loop Pile):

 

  • در موکت لوپ پایل، الیاف به صورت حلقه در زیر سطح موکت قرار دارند.
  • سطح موکت ممکن است بافت یا یکدیگر ترکیب شده باشد.
  • موکت لوپ پایل معمولاً دارای سطح مقاومتی بیشتر به فشار و خراشیدگی است.
  • ظاهر یکنواخت‌تری دارد و به‌طور کلی در فضاهای با تردد بالا و استفاده یازدهمی کاربرد دارد.

به طور خلاصه، موکت کات پایل با الیاف برش خورده و سطح نرم، برای فضاهایی با تمرکز بر زیبایی و طراحی استفاده می‌شود، در حالی که موکت لوپ پایل با ساختار حلقوی و سطح مقاومتی بیشتر، برای فضاهای با تردد بالا و استفاده مداوم مناسب است.

توصیه ی آرتنوس

اهمیت بافت موکت در قیمت آن

موکت آرتنوس در ادارات

نوع بافت موکت اداری تاثیر مستقیمی در کیفیت و قیمت موکت ها دارد. برای طراحی موکت هایی با بافت متنوع، گاهی اوقات دستگاه ها و ابزراهایی به کار برده می شوند که موجب افزایش قیمت موکت می شوند. به عنوان مثال بافت های چاپی و حرارتی قیمت یکسانی ندارند؛ چون هر کدام از این موکت ها با تکنولوژی متفاوتی تولید می شوند. در ادامه سایر عوامل موثر در قیمت موکت اداری را بررسی می کنیم.

  • در صورتی که بافت موکت اداری متراکم و فشرده باشد، موکت دارای دوام و استحکام بیشتری است. این موکت ها به خاطر داشتن ماندگاری بالاتر، قیمت بیشتری دارند.
  • برای بافت انواع موکت اداری از نخ های پلی آمید، پلی پروپلین، پلی اتین، نایلونی و گاهی نخ پشمی استفاده می شود. موکت های با دوام از نخ های با کیفیت تولید می شوند و قیمت بالاتری دارند.
  • در بافت موکت اداری از طرح های متنوعی استفاده می شود که بعضی آنها با الیاف بلند هستند. هر چه این الیاف بلند تر باشد، قیمت موکت اداری هم بیشتر می شود.
موکت اداری آرتنوس

جمع بندی

همان طور که مشاهده کردید، بافت موکت اداری یکی از مهم ترین فاکتورها در کیفیت انواع موکت است. هر اندازه این بافت تراکم بیشتری داشته باشد، کیفیت آن بالاتر است. به طور کلی در محیط هایی اداری به خاطر تردد بالای افراد، باید از موکت هایی با دوام استفاده شود تا موکت مدت بیشتری قابل استفاده باشد.