به موکت طرح دار علاقه دارید یا موکت با طرح ساده؟ مزایا و معایب هر کدام را در همین مقاله بخوانید.

این‌که چه نوع موکتی را انتخاب کنید، بستگی به مؤلفه‌های زیادی دارد. موکت ساده یا طرحدار می‌تواند انتخاب افراد زیادی باشد، برخی از افراد نیز به‌طور کلی ترجیح می‌دهند تا از موکت برای پوشاندن‌ سطح مورد نظر خود استفاده نکنند!

به همین خاطر نیز توصیه می‌شود تا اگر به دنبال استفاده از انواع موکت‌ها هستید، حتماً این موضوع را در نظر داشته باشید که موکت ساده و یا طرحدار را می‌خواهید انتخاب کنید. برای آن‌که بتوانیم کمک‌های بیشتری را به شما ارائه کنیم، این مقاله را در همین راستا تهیه و تنظیم کرده‌ایم. بهتر است پیش از انتخاب کردن‌ موکت مدنظر خود، حتماً تمامی نکات بیان شده‌ را در نظر بگیرید.

موکت آنتی استاتیک

موکت طرحدار یا موکت ساده؟

اولین سؤالی که برای تمامی افراد مطرح می‌شود، در خصوص آن است که موکت ساده را خریداری کنند و یا به دنبال موکت‌های طرحدار باشند. این مسأله می‌تواند با توجه به چندین مؤلفه مختلف و مهم در نظر گرفته‌ شود. این مؤلفه‌ها را در این قسمت به صورت مختصر و البته جامع توضیح داده‌ایم.

  • نوع کاربرد

کاربردی که موکت ساده یا طرحدار دارد، می‌تواند با توجه به این‌که قرار است در خانه و یا در محیط‌های کاری استفاده شود، تعیین خواهد شد. به طور مثال اگر قرار باشد از یک موکت در محیط کاری استفاده کنید، بهتر است به سراغ موکت‌های ساده و یا موکت‌هایی که دارای طرح‌های ریز هستند، بروید. این موضوع سبب می‌شود تا ظاهر فضا بسیار بهتر به نظر برسد.

  • فضای مورد استفاده

فضایی که موکت در آن استفاده می‌شود نیز اهمیت زیادی دارد. مثلاً اگر قرار است در محیط پذیرایی از موکت استفاده کنید، سعی کنید موکت‌های بدون طرح و یا دارای طرح‌های ریز را انتخاب کنید. اما برای طرح موکت اتاق کودک و یا اتاق خواب می‌توانید از موکت‌هایی که طرح بیشتری دارند بهره‌مند شوید.

  • ابعاد فضا

معمولاً اتاق‌ها و فضا‌هایی که دارای ابعاد کوچکی هستند، بهتر است موکت‌های ساده با رنگ روشن داشته باشند. این در حالی است که اتاق‌هایی با فضا‌ها و ابعاد بزرگ‌تر می‌توانند گزینه‌های بهتری با موکت‌های رنگ تیره به حساب بیایند.

  • رنگ موکت

حتی رنگ موکت نیز اهمیت زیادی در طرحدار یا ساده بودن موکت دارد. بسیاری از رنگ‌هایی که خنثی و یا سرد هستند، می‌توانند گزینه‌های خوبی برای موکت‌های طرحدار به حساب بیایند. این در حالی است که موکت‌هایی با رنگ‌های جیغ و شاد، بهتر است ساده باشند.

  • موکت طرحدار

در ابتدا موکتی به نام موکت طرحدار وجود نداشت، بنابراین مردم نیز بین انتخاب موکت ساده یا طرحدار دچار شک و دودلی نمی‌شدند.

مزایای موکت طرحدار چیست؟

مزیت‌هایی که موکت طرح دار می‌تواند داشته باشد، شامل چندین مورد مختلف می‌شود. این مزیت‌ها می‌توانند برای هر کسی متفاوت باشند. به طور مثال موکت‌های طرح دار می‌توانند فضای بهتر و مناسب‌تری را برای خانه به وجود آورند. در دکوراسیون محیط کمک‌های بیشتری می‌کنند. شباهت‌های بیشتری با فرش‌ها دارند و به همین دلیل نیز بسیاری از افراد از موکت‌های طرح دار استفاده می‌کنند.

از سوی دیگر معمولاً برای فضا‌هایی که احتمال آشغال ریختن‌ و رفت و آمد‌ در آن‌ها بیشتر است، توصیه می‌شود تا از موکت‌های طرح دار استفاده کنید. اگر فضای مورد نظر شما بیش از اندازه بزرگ باشد و لوازم کافی برای پر کردن اتاق نداشته باشید نیز می‌توانید از موکت‌های طرح دار استفاده کنید.

معایب موکت طرحدار چیست؟

انتخاب موکت طرح دار در عین داشتن مزیت‌های مختلف، می‌توانند معایب مختلفی نیز داشته باشند. این معایب برای تمامی افراد وجود ندارد، بلکه غالبا افرادی که استفاده نادرستی از این موکت‌ها می‌کنند، با معایب آن‌ها روبرو خواهند شد.

اولین عیب موکت‌های طرح دار آن است که تنوع طرح‌ها بسیار بالا است و به همین خاطر نیز باید بدانید که هر نوع طرحی مناسب چه فضایی است. اگر به اشتباه طرح را با فضا انتخاب کنید، دچار دردسر خواهید شد. موکت‌های طرحدار در فضا‌های کوچک می‌توانند مشکل ساز شوند. به طور مثال باید بگوییم که هر قدر فضا بزرگ‌تر باشد، موکت‌های طرح دار نیز بهتر به چشم می‌آیند.

همیشه نیز نمی‌توانید موکت‌های طرح دار را با فضایی که در دسترس دارید، هماهنگ کنید. این مسأله سبب می‌شود تا خریدن‌ موکت‌های طرحدار برای برخی از افراد دردسرساز شود.

موکت طرحدار مناسب چه مکان‌هایی است؟

اینکه موکت‌های طرحدار بیشتر برای چه فضا‌هایی مناسب هستند، می‌تواند یک نکته‌ی بسیار مهم باشد.

  • فضا‌هایی که قرار نیست از فرش استفاده کنند
  • اتاق‌های بزرگ مثل اتاق خواب
  • اتاق خواب کودک
  • اتاق‌های کار بزرگ
  • موکت ساده و بدون طرح

    موکت‌های ساده که قدمت بیشتری از موکت‌های طرح دار دارند، گزینه‌های مناسب بعدی هستند. این موکت‌های ساده از چندین سال پیش به وجود آمده‌ و هنوز هم مشتریان زیادی برای خریدن‌ آن‌ها هستند. اولین بار که چیزی به نام موکت و تقریباً مشابه با موکت‌های ساده امروزی خلق شد، تقریباً حدود جنگ جهانی دوم بود. در آن زمان تقریباً افراد کمی از موکت در خانه‌های خود استفاده می‌کردند اما با گسترده شدن تولید موکت و در حدود دهه‌های ۷۰ و ۸۰ میلادی، میزان استفاده از موکت نیز بسیار بیشتر شد.

    موکت‌های ساده در ابتدا به صورت صد در صدی از پلی استر ساخته‌ می‌شدند، این در حالی بود که در طی انقلاب صنعتی و پیشرفت‌هایی که بروز پیدا کرد، موکت‌ها از جنس نایلون تهیه شدند که به زیبایی بیشتر موکت‌ها اضافه کرد.

    مزایای موکت ساده چیست؟

    موکت‌های ساده نیز هم‌چون موکت‌های طرحدار دارای مزیت‌های خاص خود هستند. به طور مثال می‌توانیم بگوییم که مزیت موکت‌های ساده به این صورت است که می‌توانید از آن‌ها در هر فضایی استفاده کنید، هر چه ساده‌تر می‌توانید آن‌ها را با هر دکوراسیونی هماهنگ کنید و از سوی دیگر نیز می‌توانید موکت‌های ساده را هم در محیط‌های اداری و هم در محیط‌های خانگی استفاده کنید. رنگ موکت ساده هم اهمیت زیادی دارد. پس دقت کنید که بهترین رنگ موکت ساده را انتخاب کنید.

    معایب موکت ساده چیست؟

    اما موکت‌های ساده نیز دارای معایبی می‌باشند. به طور مثال اگر دکوراسیون محیط درست نباشد، موکت‌های ساده می‌توانند از زیبایی اتاق کم کنند. از سوی دیگر نیز اگر موکت‌های ساده در فضایی باشند که دائماً در آن‌ها تردد صورت می‌گیرد، امکان کثیف شدن آن‌ها بسیار زیاد خواهد بود.

    چه مکان‌هایی است؟

    معمولاً موکت‌های ساده را بهتر است برای فضا‌هایی که در آن‌ها فرش نیز وجود دارد، استفاده کنید. این کار سبب ایجاد یک هارمونی جذاب برای شما خواهد شد. اتاق‌هایی با ابعاد کوچک و یا سقف کوتاه نیز گزینه‌ی مناسبی برای موکت‌های ساده و البته رنگ روشن هستند.