نخستین بار ترکمن ها قطعات کوچکی را به عنوان پوشش درب، کیسه های ذخیره سازی، نوارهای باریک و کیسه شکل برای محاصره چادرها و تله های تزئینی از جنس پشم می‌بافتند. به‌دلیل تقاضای گسترده فرش در ایران و گرانی فرش دست بافت، فرش های ماشینی خیلی زود محبوب شدند. تولید انبوه فرش های ماشینی از دهه 60 آغاز شده است. کارخانه‌های بزرگ متعددی، باعرضه محصولات خود، توانستند با قیمت کمتر و شباهت بیشتر محصولات خود به فرش دستبافت، در بین آحاد مردم مورد استقبال قرار بگیرند. اما تفاوت آن با کفپوش موکت در چیست؟

موکت، که از کلمه فرانسوی فرش گرفته شده، نوعی پارچه شمع بافته شده است که در آن نخ‌های بریده یا بریده نشده، یک برش متراکم کوتاه یا حلقه‌ای تشکیل می‌دهد. علاوه بر ایجاد احساس متمایز مانند مخمل، ساختار انبوه به ویژه بادوام دارد و به طور ایده‌آل برای هر استفاده‌ای مناسب است. الیاف قائم آن یک سطح انعطاف پذیر و غیرسخت ایجاد می‌کند که به طور مداوم جابجا می‌شوند. پارچه‌های سنتی موکت از صورت نایلونی پشمی با پشت پنبه در هم تنیده ساخته می‌شوند.

جالب است بدانید در شهر لندن، شهرت موکت به دلیل استفاده در وسایل نقلیه حمل و نقل لندن، به ویژه صندلی های قطارهای زیرزمینی مترو لندن است. موکادو (نوعی موکت ) پارچه‌ای از پارچه‌های پشمی است که از اواسط قرن شانزدهم به تقلید از مخمل ابریشم ساخته شده است. موکادو را معمولاً با توده پشمی روی پارچه یا تار و پود پشمی می ساختند، اگرچه پارچه ساییده شده می تواند از هر جنسی مانند پشم، پارچه و ابریشم باشد.