رنگ غالب دکوراسیون

همه ما حداقل یک مرتبه با دیدن کلمه «تخفیف» که با رنگ قرمز در بنرهای تبلیغاتی خودنمایی می‌کند، وسوسه به خرید شده‌ایم. این نوع قدرت خودنمایی، همان معجزه‌ای است که به دست رنگ‌های غالب رقم می‌خورد. برخی رنگ‌ها در اکثر مواقع غالب هستند؛ اما نباید فراموش کرد که غالب بودن یک رنگ، نسبی است. بنابراین، تنها با یک نگاه کلی به دکوراسیون می‌توان فهمید رنگ غالب چیست و کدام رنگ‌ها مغلوب هستند.

بسیاری از معماران و طراحان دکوراسیون از این خاصیت رنگ‌ها برای تأکید بر برخی اجزای دکوراسیون و برجسته‌تر کردن آن‌ها استفاده می‌کنند. آشنایی با رنگ‌های غالب و مغلوب امکان استفاده از این ترفند و دانش خیره‌کننده را به شما نیز می‌بخشد. بنابراین، برای درک تفاوت آن‌ها تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

ویژگی‌های رنگ غالب چیست؟

برای درک تفاوت بین رنگ‌های غالب و مغلوب کافی است به خاطر داشته باشید که رنگ‌های غالب تمایل به برجسته شدن دارند. رنگ غالب می‌تواند با ایجاد یک نقطه تمرکز در بخشی از اتاق یا بر روی عکس، پوستر یا بنر، نگاه شما را به سمت خود بکشد. بنابراین، وقتی به دکوراسیون یک اتاق نگاه می‌کنید، این رنگ را پیش از هر چیز دیگری می‌بینید؛ صرف‌نظر از اینکه چند رنگ دیگر ممکن است در کنار آن باشند.

رنگ‌هایی که به ‌طور معمول غالب در نظر گرفته می‌شوند، شامل رنگ‌های اصلی در چرخه هستند. به‌ این ‌ترتیب، رنگ‌های قرمز، زرد و آبی معمولاً غالب هستند. دو دلیل برای این امر وجود دارد. اول و مهم‌تر از همه اینکه استفاده از رنگ‌های دیگر برای خلق رنگ‌های اصلی امکان‌پذیر نیست. دومین دلیل را می‌توان تمایل ذاتی آن‌ها به برجسته شدن دانست. به ‌این ‌ترتیب، رنگ‌های غالب به‌طور طبیعی تمایل به برجسته شدن دارند؛ حتی زمانی که با رنگ‌های دیگر احاطه شده باشند.

لازم به ذکر است که رنگ‌های اصلی نیز برخی اوقات می‌توانند مغلوب باشند. زیرا موارد مختلفی وجود دارند که می‌توانند بر غالب یا مغلوب بودن یک رنگ تأثیر بگذارند. ممکن است کمی پیچیده به نظر برسد؛ اما درواقع با نگاه کردن به یک تصویر پر از رنگ، به ‌آسانی درک خواهید کرد که رنگ مغلوب چیست و کدام رنگ‌ها غالب هستند. زیرا اولین چیزی که در این تصویر توجه شما را جلب می‌کند، رنگ غالب است. در اینجا فرقی ندارد که چه تعداد از اجزای تصویر به رنگ غالب باشند. حتی درصورتی که اجزای بیشتری به رنگ مغلوب باشند، همچنان رنگ غالب در نگاه اول، توجه شما را به خود جلب می‌کند.

رنگ مغلوب چیست؟

درباره سوال رنگ غالب چیست صحبت کردیم و در این پاراگراف قرار است درباره رنگ مغلوب سخن بگوییم. غالب یا مغلوب بودن رنگ‌ها کاملاً نسبی است. برای مثال رنگ آبی اگر در یک چیدمان غالب باشد، در چیدمانی دیگر با قرار گرفتن در کنار آبی نفتی به یک رنگ مغلوب تبدیل می‌شود. به عبارتی، رنگ مغلوب در پس‌زمینه محو می‌شود. برخلاف رنگ‌های غالب که موجب برجسته شدن اجزاء دکوراسیون یا تصاویر می‌شوند، رنگ‌های مغلوب می‌توانند عمق ایجاد کنند. بنابراین، به ‌اندازه رنگ‌های غالب در خلق یک اثر هنری و یک دکوراسیون خیره‌کننده اهمیت دارند.

با توجه به اینکه رنگ‌های مغلوب تمایل زیادی به ترکیب شدن با پس‌زمینه دارند، معمولاً بعید است رنگ‌هایی مانند قرمز و آبی، نقش مغلوب را ایفا کنند؛ مگر آنکه در برابر چیزی که پررنگ‌تر است قرار بگیرند. این امر بیشتر زمانی صادق است که رنگ‌ها با سفید ترکیب شده و به‌گونه‌ای محو یا روشن می‌شوند.

روانشناسی رنگ‌های غالب

همان‌طور که رنگ‌ها قدرت تغییر خلقیات و احساسات افراد را دارند، ترکیب آن‌ها نیز می‌تواند حامل پیام و انرژی‌های خاصی باشد. زمانی که رنگ قرمز را غالب قرار می‌دهیم، احساساتی مانند اشتیاق، شادی و هیجان را درگیر می‌کنیم. به همین دلیل است که اغلب شرکت‌ها از رنگ قرمز در کمپین‌های تبلیغاتی خود استفاده می‌کنند. به‌عبارت‌دیگر، رنگ قرمز می‌تواند توجه بیننده را برای مدتی به خود جلب کند. در یک سطح عمیق‌تر، پیام‌های مورد نظر شرکت را به هرکسی که تنها نگاهی به آن بیندازد، منتقل می‌کند.

مردم در ارتباط با رنگ‌ها به‌صورت ناخودآگاه با الگوهای رفتاری قدیمی و تکراری پیش می‌روند. دقیقاً به همین دلیل است که از رنگ‌های آبی و قرمز در بازاریابی شرکت‌ها و یونیفرم‌ها استفاده می‌شود. حتی به همین دلیل است که در بسیاری از نقاط جهان رنگ آبی را روی ماشین پلیس و رنگ قرمز را بر روی ماشین آتش‌نشانی می‌بینیم.

رنگ‌هایی مانند سفید و سیاه نیز می‌توانند غالب باشند. این دو رنگ همچنین به‌عنوان متضاد یکدیگر شناخته می‌شوند. سفید با ذات خالص و پاک خود شناخته می‌شود؛ درحالی‌که سیاه ترکیبی از قدرت، اراده و حتی حس فسادپذیری را منتقل می‌کند. رنگ سبز نیز در برخی مواقع می‌تواند غالب باشد. معمولاً شرکت‌ها زمانی که می‌خواهند خود را با طبیعت مرتبط کنند، از رنگ سبز در بازاریابی خود استفاده می‌کنند. رنگ زرد با انتقال احساساتی مانند دوستی و شادی می‌تواند یکی دیگر از رنگ‌های غالب باشد. در ادامه مطلب، در مورد اینکه دلیل استفاده از رنگ غالب چیست، بیشتر توضیح می‌دهیم.

چرا باید از رنگ‌های غالب استفاده کنیم؟

مهم‌ترین کاربردهای رنگ غالب چیست؟ چطور می‌توانیم از ویژگی‌های آن بهره بگیریم؟ به خاطر داشته باشید که آشنایی با رنگ غالب یک علم است که با تسلط بر آن می‌توانید یک پیام خاص، احساسات یا انرژی را انتقال دهید. این دانش به شما قدرت هدایت توجه‌ها را می‌بخشد. در اینجا بسیار مهم است که از پالت رنگ مناسبی انتخاب کرده باشید. یک انتخاب درست می‌تواند با برجسته کردن برخی اجزاء، نوعی تأکید رنگ جسورانه ایجاد کند.

انتخاب یک پالت رنگ مناسب برای طراحی دکوراسیون اتاق و خانه، از نظر بسیاری افراد دشوار است. اگر شما نیز جزو این دسته هستید، توصیه ما به شما این است که با استفاده از یک رنگ غالب شروع کنید. درواقع ساده‌تر است که با یک رنگ اصلی شروع کرده و سپس رنگ‌های دیگر را لایه‌بندی کنید. به ‌این ‌ترتیب، یک رنگ پایه برای انتخاب خود خواهید داشت.

همه‌چیز با انتخاب یک رنگ غالب آسان‌تر می‌شود. زیرا شما می‌توانید با جستجو در چرخه رنگ به پالت دلخواه خود برسید. انتخاب شما می‌تواند یکی از رنگ‌های مکمل باشد که در چرخه رنگ، مقابل آن قرار دارد. انتخاب شما همچنین ممکن است یکی از رنگ‌های متضاد باشد. این ترکیب رنگ می‌تواند توجه بیشتری را به خود جلب کند. به ‌این ‌ترتیب، یکی از اصلی‌ترین و بهترین کاربردهای رنگ غالب، استفاده از آن برای اضافه کردن جزئیات و الگوهای خاص و هدایت توجه‌ها است. اما هنگام انتخاب برخی لوازم، نقش رنگ غالب و رنگ مغلوب چیست؟

انتخاب رنگ غالب هنگام خرید موکت

موکت نوعی کف‌پوش است که استفاده از آن در ایران از زمان سلطنت قاجار رواج پیدا کرد. از موکت، هم به‌صورت مستقل و هم در ترکیب با فرش یا قالیچه استفاده می‌شود. موکت همچنین می‌تواند جایگزین مناسب و ارزانی برای پارکت باشد. اما در هنگام انتخاب موکت، نقش رنگ غالب چیست؟

انتخاب رنگ موکت معمولاً با توجه به سایر چیدمان اتاق مانند تخت، مبلمان و فرش انجام می‌شود. به ‌این ‌ترتیب، اغلب به رنگ‌های خنثی و مغلوب انتخاب می‌شود تا در زمینه محو شده و توجه‌ها را به سمت جزئیات و اجزای دیگر سوق دهد. انتخاب موکت با طرح‌هایی به رنگ غالب و هماهنگ با دکوراسیون اتاق، می‌تواند راهی بسیار عالی برای افزایش تأکید بر جزئیات چیدمان باشد. در این صورت، زمینه طرح‌ها به رنگ مغلوب خواهد بود.

سخن پایانی:

پیش‌تر بیان شد که رنگ غالب و رنگ مغلوب چیست و چگونه می‌توان از این علم بهره گرفت. در نهایت، همه‌چیز به استفاده از ترکیب مناسب رنگ‌های غالب و مغلوب برای ایجاد جلوه‌ای خاص برمی‌گردد.