چه کار هایی باعث افزایش یا کاهش طول عمر موکت میشوند؟!

موضوع حائز اهمیتی که در مورد طول عمر موکت وجود دارد این است که حتی اگر شما بهترین موکت موجود در بازار را خریداری کنید، ولی به درستی از آن مراقبت نکنید؛ شاهد خرابی موکت‌ها و کاهش طول عمر آن‌ها خواهید بود. به طوری که خیلی زود مجبور به تعویض موکت‌ها می‌شوید!

اگر علاقه‌ای به هزینه کردن مجدد برای خرید موکت ندارید؛ باید با روش‌های مختلف افزایش طول عمر موکت آشنا باشید. با روش‌هایی که در ادامه ذکر می‌کنیم، نه تنها می‌توانید طول عمر موکت‌های خانه و محل کار خود را افزایش دهید، بلکه می‌توانید در هزینه‌های طولانی مدت خود هم صرفه‌جویی کنید.

تمیز کردن موکت با جاروبرقی را فراموش نکنید!

اگر به دنبال این هستید که طول عمر موکت خود را افزایش دهید و شاهد زیبایی موکت در سال‌های آینده باشید، باید به نظافت موکت اهمیت زیادی بدهید. سعی کنید که به صورت منظم موکت خود را جاروبرقی بکشید. اگرچه بسیاری از افراد توصیه می‌کنند که هر روز این کار را انجام دهید؛ اما می‌دانیم که شما کارهای مهم‌تری به غیر از جارو کشیدن موکت دارید. پس سعی کنید که حداقل هفته‌ای 2 الی 3 بار موکت خود را با جاروبرقی تمیز کنید تا آلودگی‌ها از روی موکت پاک شوند و آشغال‌های کوچک نیز در میان بافت موکت باقی نمانند.

با پاهای کثیف روی موکت راه نروید.

کثیف شدن موکت با راه رفتن روی آن بسیار شایع است. اگر از بیرون منزل به خانه می‌آیید و پاهای شما کثیف هستند، بهتر است که از یک دمپایی استفاده کنید. می‌توانید یک پادری کوچک در جلوی درب ورودی قرار دهید تا بتوانید کثیفی پاهای خود را پاک کنید. اگر با پاهای کثیف روی موکت راه بروید، شاهد خراب شدن موکت، تغییر رنگ و کاهش طول عمر آن خواهید بود.

اجازه ندهید که لکه‌ها روی موکت باقی بمانند

به هر حال این موضوع طبیعی است که روی موکت‌ها لکه ایجاد شوند. چون ما روی آن‌ها راه می‌رویم. خوراکی می‌خوریم و ممکن است با ریختن خوراکی روی موکت، شاهد لکه گرفتن موکت باشیم. اگر می‌خواهید که لکه باعث تخریب بافت موکت شما نشود، خیلی زود آن را تمیز کنید. لکه‌هایی که روی موکت خشک می‌شوند، ممکن است به لکه‌های دائمی‌تبدیل شوند.

فرورفتگی موکت خود را چک کنید.

تخت، محصولات چوبی، میز، مبلمان و … می‌توانند باعث فشرده شدن بافت موکت شما شوند و در آن فرورفتگی ایجاد کنند. اگر می‌خواهید که طول عمر موکت خود را افزایش دهید، باید تا جای ممکن از فشرده شدن بافت موکت خود جلوگیری کنید. هر گونه فرورفتگی، پارگی و ساییدگی که روی موکت ایجاد می‌شود، می‌تواند طول عمر آن را کاهش دهد.

راه رفتن روی موکت با کفش ممنوع

متاسفانه برخی از افراد تصور می‌کنند که راه رفتن روی موکت با کفش هیچ مشکلی ندارد. ولی هر چقدر هم کف کفش شما تمیز باشد، باز هم چیزهایی را روی موکت شما قرار می‌دهد که تصور نخواهید کرد. روغن، خاک، ذرات و کلی از آلودگی‌هایی که می‌توانند به موکت شما آسیب زیادی وارد کنند. پس سعی کنید که قبل از ورود به خانه، کفش‌های خود را در بیاورید تا باعث کاهش طول عمر موکت خریداری شده خودتان نشوید.

هر 1 یا 2 سال یک بار موکت خود را بشویید

شستشوی موکت بستگی به شرایط خانه شما دارد. برخی از خانواده‌ها به دلیل داشتن بچه کوچک، نیاز به شستشوی موکت هر 6 ماه یک بار دارند. ولی اگر احساس می‌کنید که موکت شما چندان هم کثیف نیست، می‌توانید هر 1 الی 2 سال یک بار آن را شستشو دهید. بهتر است که از خدمات تخصصی برای شستشوی موکت استفاده کنید تا تمامی‌آلودگی‌ها به صورت عمیق از روی موکت پاک شوند.

انتخاب بهترین موکت بر اساس شرایط ساختمان و تاثیر آن بر روی طول عمر

یکی از موضوعات مهمی‌که باید در مورد طول عمر موکت به آن توجه داشته باشید، کیفیت موکت و متناسب بودن موکت با کارایی مد نظر شما است. زمانی که به دنبال خرید موکت هستید، باید بدانید که قرار است موکت را در چه مکانی نصب کنید. به طور مثال، موکت انتخاب شده برای سالن پذیرایی باید متفاوت از موکت انتخاب شده برای یک اداره و محل پر رفت و آمد باشد.

متاسفانه، برخی از افراد فقط به ظاهر موکت‌ها توجه می‌کنند و نمی‌دانند که نمی‌توانند هر نوع موکتی را برای هر مکانی مورد استفاده قرار دهند. به طور مثال، شاید موکت‌ پرزدار زیبایی بیشتری داشته باشند؛ اما قطعا گزینه خوبی برای مکان‌های پررفت و آمد نخواهند بود. چون خیلی زود خراب می‌شوند و شما نیاز به تعویض آن‌ها خواهید داشت.

حرف آخر

در این مقاله سعی کردیم در مورد طول عمر موکت و نحوه افزایش آن صحبت کنیم. با توجه به توضیحات داده شده کیفیت موکت و نحوه نگهداری از آن، تاثیر بسیار زیادی بر روی طول عمر آن خواهند داشت. بنابراین، یکی از معیارهای شما برای خرید موکت، باید کیفیت موکت و متناسب بودن آن با شرایط محل باشد. هرگز بدون توجه به کیفیت و فقط به دلیل پایین بودن قیمت موکت، اقدام به خرید آن نکنید.