انتخاب بهترین موکت برای اتاق خواب؟!

اتاق خواب فضایی خصوصی است که برای آرامش و خواب شبانه در نظر گرفته شده. چیدمان و دکوراسیون اتاق خواب در استفاده بهینه از این فضا تاثیرگذار است. طراحان داخلی برای دکوراسیون موکت اتاق خواب از المان هایی هماهنگ با دکوراسیون منزل استفاده می کنند تا ویژگی های زیبایی شناختی نیز در این فضا رعایت شود. طراحی رنگی و کفپوش اتاق خواب در احساس گرمی و آرامش نقش مهمی دارد. بهتر است کف اتاق خواب را از قالیچه، فرش و یا کفپوش مناسب بپوشانید تا سردی کف از بین برود. موکت اتاق استراحت باید بر اساس نیاز و سلیقه انتخاب می شود.

با توجه به سبک زندگی و کاربری های موازی در اتاق خواب می توان انواع موکت را برای فضای استراحت انتخاب کرد. در انتخاب این موکت برای کودکان دقت بیشتری کنید. موکت از کفپوش های مقاوم با ماندگاری بالا است و اغلب تا سال ها باقی می ماند لذا نهایت دقت در انتخاب ضروری است. در ادامه این مطلب ترفندهای بسیار خوبی برای انتخاب آن را بررسی می کنیم.

انتخاب بر اساس بافت

بافت موکت روی ماندگاری و دوام محصول تاثیر می گذارد. موکت های نمدی به شیوه ای متفاوت تولید می شوند و بافت طبق عرف رایج را ندارند. طریقه برش بافت نیز روی ظاهر کفپوش و همچنین ماندگاری آن تاثیر دارد. به طور کلی همه محصولات موجود در بازار از لحاظ بافت در این 3 گروه قرار دارند:

  • موکتهای بافته شده (Woven)
  • موکتهای تافتد (Tufted)
  • موکتهای بافته نشده (Non Woven)

انتخاب بر اساس الیاف موکت

تنوع زیادی در الیاف و نخ بافت موکت موجود است. همین موضوع سبب شده تا انتخاب های زیادی داشته باشیم. به طور کلی الیاف موکت در دو دسته الیاف طبیعی و مصنوعی قرار می گیرند:

انتخاب بر اساس بافت

بافت موکت روی ماندگاری و دوام محصول تاثیر می گذارد. موکت های نمدی به شیوه ای متفاوت تولید می شوند و بافت طبق عرف رایج را ندارند. طریقه برش بافت نیز روی ظاهر کفپوش و همچنین ماندگاری آن تاثیر دارد. به طور کلی همه محصولات موجود در بازار از لحاظ بافت در این 3 گروه قرار دارند:

  • موکتهای بافته شده (Woven)
  • موکتهای تافتد (Tufted)
  • موکتهای بافته نشده (Non Woven)

انتخاب بر اساس الیاف موکت

تنوع زیادی در الیاف و نخ بافت موکت موجود است. همین موضوع سبب شده تا انتخاب های زیادی داشته باشیم. به طور کلی الیاف موکت در دو دسته الیاف طبیعی و مصنوعی قرار می گیرند.

موکت با الیاف طبیعی

فیبر های پشمی در تولید موکت های گران قیمت به کار می روند و بسیار نرم هستند. موکت هایی با الیاف پشمی، شباهت زیادی به فرش دارند و به صورت محدود و سفارشی در بافت موکت مورد استفاده قرار می گیرند. به طور کلی وجود پشم به عنوان یک ماده طبیعی، موجب دوام و ماندگاری طولانی تر موکت می شود.

الیاف پشم دارای مقاومت بسیار خوبی در برابر شوک حرارتی هستند و به سادگی ذوب نمی شوند. الیاف پشمی نرم و انعطاف پذیر هستند. نظافت این موکت ها بسیار آسان است زیرا گرد و غبار را در خود نگه نمی دارند.

با همه این مزایا دو ایراد به موکت پشمی وارد است!  اول قیمت بالای این محصول است که تولید کننده ها برای جبران آن از ترکیب پشم با الیاف مصنوعی در ساخت موکت استفاده می کنند. برای مثال ترکیب 80 درصد پشم و 20 درصد نایلون بسیار رایج است. مشکل بعدی مربوط به احتمال آسیب دیدن موکت در اثر حمله حشرات است. الیاف پشمی در معرض آسیب بید و سایر حشرات هستند. برای این موضوع هم تدابیری به کار رفته است. برخی تولید کنندکان با به کارگیری روش هایی توانسته اند این ایراد را برطرف کنند.

موکت اتاق خواب جدید با الیاف مصنوعی

 این روزها تنوع زیادی در مواد اولیه به کار رفته در بافت موکت دیده می شود. اغلب این محصولات با الیاف مصنوعی کار شده اند. در ادامه برخی از رایج ترین الیاف در تولید موکت ایرانی و خارجی را معرفی می کنیم:

موکت ها با فیبر نایلونی

پلی آمیدها یا فیبرهای نایلونی رایج ترین مواد در تولید موکت هستند. انواع موکت پرز بلند و موکت پرز کوتاه با الیاف پلی آمید تهیه می شوند که زیبایی بی نظیری دارند. برای اتاق استراحت کودکان می توانید از الیاف پلی آمید و پرز بلند استفاده کنید. موکت تافتینگ یکی از با کیفیت ترین انواع موکت پرز بلند است که برای کف اتاق استراحت مناسب است.

از بین دیگر الیاف مصنوعی، نایلون عملکردهای بهتری نشان داده است و تقریبا 70 درصد از مواد اولیه به کار رفته در صنعت موکت جهان از متریال نایلونی است. به طور کلی نایلون مقاومت بسیار بالایی در برابر ساییدگی و کوبیدگی دارد. این ویژگی به جهت خاصیت ارتجاعی و برگشت پذیر نایلون است. در واقع پایه های مبلمان و اشیا سنگین روی این محصولات اثر باقی نمی گذارند. الیاف نایلون با پلی آمید خاصیت رنگ پذیری خوبی دارند و در اثر شستشو ، رنگ پس نمی دهند. نگهداری از این موکت ها بسیار راحت است و در صورت کثیف شدن، قابلیت شستن با آب و مواد شوینده را دارند.

موکت اتاق خواب کودک

موکت ضربه گیر خوبی است و مانع آسیب دیدن کودک در حین افتادن می شود. الیاف موکت دارای بافت هستند و نرمی و انعطاف پذیری زیادی دارند. از طرفی موکت صدای اضافی را می گیرد. با نصب موکت در اتاق خواب فرزندتان دیگر نگران انتقال صدای بازی و دویدن بچه ها به طبقات دیگر نیستید.

 

موکت اتاق خواب ، پرز بلند یا پرز کوتاه

طرح و رنگ موکتتان را هماهنگ با دکوراسیون منزل انتخاب کنید تا هماهنگی در کل فضای داخلی حفظ شود. استفاده از رنگ های خنثی برای طرح اصلی موکت اتاق خواب بسیار توصیه شده است. اغلب از موکت تک رنگ برای فضای استراحت استفاده می شود و به این ترتیب می توان چیدمان بهتری را طراحی کرد.

انواع موکت پرز بلند برای اتاق خواب های بزرگتر ایده مناسبی است ولی برای اتاق خواب های خیلی کوچک با فضای محدود، بهتر است از موکت پرز کوتاه استفاده کنید تا هماهنگی بیشتری داشته باشد. حواستان باشد موکت  باید در ایجاد احساس آرامش و راحتی نقش داشته باشد بنابراین موکت های نرم تر از الیاف با کیفیت، گزینه مناسب تری هستند.

 

موکت اتاق خواب کوچک ، ساده یا طرح برجسته؟

انواع موکت با متریال مختلفی تولید می شود حتی اگر برای یک اتاق کوچک، خرید می کنید حتما محصولات با کیفیت تر را خریداری کنید. موکت های مرغوب قیمت بیشتری دارند ولی به مراتب دوام و طول عمر بالاتری هم دارند. پول تان را صرف خرید کالای با کیفیت کنید و سال ها از تماشای کفپوش موکتی لذت ببرید. موکت ها در انواع ساده و طرح دار تولید می شوند آیا می دانید کدامیک از این محصولات مناسب اتاق خواب تان است؟ موکت های طرح دار که دارای نقوش و خطوط زیادی هستند فضا را شلوغ و بی نظم نشان می دهند. اگر ابعاد اتاق بزرگ باشد این ویژگی مشکل ساز نیست ولی در یک فضای محدود و کوچک، این نقش و نگارهای پیچ در پیچ مشکل ساز خواهد بود. برای اینکه فضا مرتب و منظم و البته بازتر دیده شود طرح های ساده را انتخاب کنید. هر چه میزان طرح روی موکت کمتر باشد، فضا بزرگتر دیده می شود. موکت های طرح برجسته زیبایی خاصی دارند اما اگر می خواهید اتاق به نظر بزرگتر برسد طرح های دارای برجستگی کمتر را انتخاب کنید. در واقع کفپوش هر چقدر ساده تر باشد،اتاق از اندازه واقعی بزرگتر دیده می شود. حتی به جای قالیچه نیز می توانید موکت را در اتاق خواب، پهن کنید زیرا قالیچه های سنتی ایرانی دارای نقوش زیادی هستند.