موکت های پزر بلند را چگونه تمیز کنیم؟

پای کودک روی موکت

یکی از موکت‌هایی که در عصر حاضر انقلابی در صنعت کفپوش‌ها ایجاد کرده است موکت‌های نرم هستند که طرفداران بسیاری را توانسته مجذوب خود کند و پیش‌بینی‌ها آنگونه است که به این زودی‌ها از بازار خارج نخواهد شد. این موکت‌ها به دلیل ایجاد حس لاکچری در فضاها و وجود الیاف نرم بین مصرف کنندگان محبوبیت بالایی دارند. اما اشکال بالقوه‌ای که در این موکت‌ها وجود دارد و تقریبا راه حلی ندارد ان است که به دلیل وجود الیاف بلند آن جارو کردن آن کمی دشوار است. پس جاروی موکت پرز بلند چطور انجام می‌شود؟ در ادامه راهکاری را برای انجام این کار ارائه خواهیم کرد.

موکت پرز بلند چیست؟

موکت پرز بلند که به آن موکت نرم نیز می‌گویند به چند دلیل بسیار نرم هستند، الیاف به کار رفته در ساخت آنها بسیار ظریفتر از الیاف موکت سنتی یا سایر موکت‌ها است.

همین امر باعث شده با توجه به رشته‌های نرم حساس نرمی بیشتری داشته باشند.  ضمن اینکه هر تافت موکت از تعداد بیشتری رشته الیاف در مقایسه با موکت‌های استاندارد تشکیل شده است. برخی از برندهای این موکت حتی تا سه برابر بیشتر از موکت‌های معمولی دارای الیاف هستند.

موکت‌های نرم در الیاف مختلفی مانند نایلون، تری اکستا و پلی استر و در سبک‌های مختلفی از فریزهای ضخیم گرفته تا سبک‌های بربری حلقه کوتاه‌تر در بازار موجود هستند. این موکت‌ در موکت‌ها مزایا و معایبی دارند که به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:

مزایای موکت نرم
  • به دلیل داشتن پرزهای بلند، عایق خوبی برای گرما، سرما و صدا محسوب می‌شوند.
  • به خاطر وجود الیاف نرم و پرز بلند، کف خانه‌ی شما همیشه نرم و راحت خواهد بود و احساس خوبی حین راه رفتن روی آن خواهید داشت.
  • تنوع رنگ و طرح‌های موکت نرم بسیار زیاد است و شما می‌‌توانید به راحتی هر مدلی را که نیاز دارید تا طبق دکوراسیون شما باشد خریداری کنید.
  • جایگزین بسیار خوبی برای موکت‌های ماشینی بوده و قیمت آن‌ها بسیار مقرون به صرفه‌تر است. به خصوص برای فضاهایی مانند اتاق خواب یا سالن نشیمن که برای جلوگیری از چرک شدن آن‌ها بهتر است تا از رنگ‌های چرک تاب آن تهیه کنید.
معایب موکت نرم
  • بزرگترین ایراد موکت‌های نرم بلند بودن پرزهای آن است که باعث می‌شود تا نظافت آن‌ها به راحتی انجام نشود و گرد و غبار و آلودگی بین پرزهای آن گیر کند. از این لحاظ این موکت‌ها بیشتر برای افرادی که کودک خردسال ندارند یا رفت و آمد زیادی ندارند مناسب است.
  • به دلیل داشتن پرزهای بلند باعث می‌شود فضای اتاق کوچک‌تر از آنچه که هست جلوه کند.
نحوه جاروی موکت نرم

موکت‌های نرم را عملا نمی‌توان با همان جاروبرقی‌های معمولی جارو کرد زیرا برسی که سر جاروبرقی وجود دارد نمی‌تواند به درون پرزهای موکت نفوذ کرده و گرد و غبار را تمیز کند به همین منظور باید از جاروبرقی دیگری استفاده شود. در یک جاروبرقی باید به دنبال یک سری از ویژگی‌هایی باشید که بتواند در کنار نظافت موکت شما به مراقبت ازآن نیز بپردازد.

به این دلیل ویژگی‌های زیر را برای خرید جاروبرقی در زمان جاروی موکت نرم لحاظ نمایید:

  • ارتفاع قابل تنظیم

بسیاری از جاروبرقی ها بسته به سطحی که روی آن استفاده می‌شوند، می‌توانند بلند یا کوتاه شوند. این ویژگی برای موکت‌های نرم جهت اطمینان از جریان هوای مناسب در زمان جارو زدن ضروری است.

جاروبرقی که ارتفاع آن برای موکت نرم خیلی کم است نه تنها نمی‌تواند از بین الیاف عبور کند، بلکه می‌تواند به آن نیز آسیب برساند. جاروبرقی باید مکش بالایی داشته باشد چرا که قرار است ذرات آلودگی را از بین الیاف بلند به بیرون بکشد.

اما اگر لوله‌ی مکش جاروبرقی خیلی نزدیک به  موکت قرار گیرد، در واقع می‌تواند موکت را کمی از لایه زیرین بلند کند و در نهایت ممکن است منجر به نخ نما شدن موکت و خالی شدن آن از الیاف شود.

در عین حال اگر برس جاروبرقی خیلی کوتاه باشد نیز ممکن است پیچیده شدن الیاف بلند به دور برس یا دهانه جاروبرقی موجب آسیب دیدن آن شود و گاهی از فرش جدا شوند.

کارشناسان توصیه می‌کنند برای جاروی موکت نرم از بیشترین ارتفاع جاروبرقی استفاده کنید. اگر فشار دادن آن خیلی آسان است و به نظر نمی رسد که با الیاف تماس داشته باشد، آن را کم کم پایین بیاورید تا زمانی که برس روی نوک الیاف یا درست بالای آن قرار گیرد.

  • چرخ های بزرگ

جاروبرقی‌های عمودی با چرخ‌های بزرگتر به راحتی می‌توانند از الیاف موکت بلند و متراکم عبور کنند. هنگام انتخاب جاروبرقی، اندازه چرخ را نسبت به طول الیاف موکت خود در نظر بگیرید.

  • میله کوبنده  (اختیاری)

بسیاری از جاروبرقی ها از میله کوبنده (نوار قدرت) یا پاورهد برای برس کشیدن الیاف موکت به منظور جارو زدن موکت نرم دارند تا بین الیاف را به خوبی تمیز کند. لبه‌های میله‌های کوبنده می‌توانند برای برخی از مدل‌های موکت مشکلات خاصی را ایجاد کنند.

نوار قدرت نباید در موکت‌هایی که مدل آن‌ها گره‌دار یا حلقه‌دار (مانند بربر) است و یا در مدل‌هایی از موکت که پرز آن‌ها بسیار بلند و ضخیم هستند استفاده شود. بنابراین به دنبال جارویی باشید که امکان خاموش کردن میله کوبنده یا حذف و جایگزینی نوار کوبنده آن را تنها با یک اتصال  سری مکش داشته باشد.

  • جاروبرقی مناسب

موضوع جاروبرقی برای جاروی موکت نرم به اندازه‌ای بزرگ شده است که موهاوک، سازنده بسیاری از موکت‌های نرم (از جمله مجموعه اسمارت استرند) با لیستی از جاروبرقی‌های توصیه ‌شده برای جارو زدن موکت‌های نرم پاسخ این مشکل را داده است.

مزایای موکت نرم بسیار زیاد است، اما، تقریباً مانند هر چیز دیگری، معایبی نیز دارد. اگر در حال حاضر جاروبرقی با ویژگی‌های ذکر شده در بالا ندارید و قادر یا مایل به خرید جاروبرقی جدیدی نیستید، پس به احتمال زیاد موکت نرم بهترین گزینه برای شما نخواهد بود.

به هر حال، موکت مانند یک سرمایه گذاری بزرگ در خانه شما است و هزینه داشتن ابزار مناسب (مانند جاروبرقی) برای مراقبت از آن ارزش آن را خواهد داشت تا همیشه از داشتن آن لذت ببرید.