آموزش شستشوی کامل موکت چسبیده در منزل

 داشتن خانه‌ای تمیز، با اتاق‌هایی که از پاکیزگی برق بزنند آرزوی هر فردی است. چنانچه موکتی دارید که دارای لکه است، باید آن‌ها را با استفاده از مواد طبیعی که در خانه دارید یا برخی مواد شوینده از‌ بین‌ ببرید.

موکت شور خانگی

راهکار برای شستن موکت چسبیده با بخار شوی

 یکی از اجزای هر خانه‌ای کف‌پوش آن است که در انواع گوناگون وجود دارد. هر فردی می‌تواند بسته به شرایط و سلیقه خود از کف‌پوش موکت، پارکت، سرامیک، کاشی، چوب و… استفاده کند. کف‌پوش موکت این قابلیت را دارد که روی کف‌پوش‌های دیگر نصب شود؛ معمولاً افرادی که دارای کودک هستند این نوع از کف‌پوش را انتخاب می‌کنند تا از رسیدن هر آسیب احتمالی به فرزند‌شان جلوگیری کنند. موکت هم همانند تمامی کف‌پوش‌های دیگر کثیف شده و ممکن است برخی لکه‌ها روی آن جا خوش کنند.

شستن موکت چسبیده به کف زمین در مواقعی که نتوان آن را از زمین جدا کرد دشوار است. معمولاً موکت را برای این‌که صاف روی زمین باقی بماند به کف اتاق چسب می‌زنند. اگر موکت در این حالت کثیف شود، یا باید به فکر موکت باشید و آن را از کف اتاق جدا کنید یا این‌که به فکر چسب آن باشید و بخواهید موکت را در همان صورت تمیز کرده و بشویید. شستن موکت چسبیده در هر دو حالت امکان‌پذیر است؛ تنها کافی است دستور‌العمل‌‎های لازم را شناسایی کرده و آن‌ها را به‌کار ببرید!

آموزش شستشوی کامل موکت چسبیده در منزل

موکت شور صنعتی

نکات کلیدی جهت شستن موکت چسبیده به کف زمین

 قبل از آغاز کردن، وسایل روی موکت را برداشته و کل آن را جارو بکشید تا هیچ‌گونه کثیفی روی موکت وجود نداشته باشد.
شامپو فرش، سرکه، جوش‌شیرین و ماست و آب‌لیمو و پودر لباسشویی بهترین گزینه‌ها برای شستشوی موکت چسبیده هستند.

نظافت آسان موکت در خانه با مواد در دسترس

معمولاً توصیه می‌شود که برای شست‌و‌شو موکت‌های چسبیده بزرگ از خدمات قالیشویی‌ها بهره ببرید؛ اغلب قالیشویی‌ها این خدمات را دارند که موکت یا فرش را در منزل تمیز کنند. شستن موکت‌های کوچک در خانه با وسایل و مواد اولیه در دسترس که قرار است نام ببریم به‌خوبی امکان‌پذیر است.
پیش از شستن موکت چسبیده باید اقداماتی را انجام دهید که در نتیجه نهایی کار‌تان تاثیر مستقیم دارد. قبل از شروع کار لازم است وسایل روی موکت را برداشته و کل آن را جارو بکشید تا هیچ‌گونه کثیفی روی موکت وجود نداشته باشد.

پس از انجام این کار باید ببینید که آیا لکه خاصی روی موکت وجود دارد یا خیر! اگر لکه‌ی به‌خصوصی روی موکت باشد، با اقدامات شست‌و‌شوی کلی تمیز نمی‌شود. اگر لکه‌ی چای یا قهوه یا لکه‌های دیگر روی موکت وجود داشته باشند ابتدا باید آن‌ها را از‌بین ببرید تا بتوانید شستن موکت چسبیده را آغاز کنید. این کار را می‌توانید با استفاده از شامپو فرش، سرکه، جوش‌شیرین و ماست و آب‌لیمو و پودر لباسشویی انجام دهید.

فرقی نمی‌کند که موکت شما روی زمین یا روی پله باشد؛ در هر صورت می‌توانید از این ماده معجزه‌آسا برای هر سطحی استفاده کنید. جوش‌شیرین یکی از موادی است که می‌توان از آن نه‌تنها در خوراکی‌ها بلکه برای تمیز‌کردن بسیاری از سطوح به‌خصوص موکت یا فرش استفاده کرد.
برای شستن موکت چسبیده با جوش‌شیرین لازم است مقدار کافی از آن را روی محل مورد‌نظر بپاشید و سپس روی آن آب گرم بریزید. فعل و انفعالاتی که در جوش‌شیرین رخ می‌دهد سبب پاک‌شدن هر نوع لکه و کثیفی می‌شود.

چنان‌چه روی موکت‌تان لکه‌ای وجود دارد که نمی‌دانید از چیست، می‌توانید روی همان لکه مقداری جوش‌شیرین ریخته و آن را تمیز کنید. پس از گذشت زمان کافی و خیس‌خوردن موکت با جوش‌شیرین و آب گرم، لازم است که موکت را با آب گرم شسته و اجازه دهید تا به‌خوبی خشک شود.
پس از شستن موکت چسبیده و خشک‌شدن آن با این روش باید کل موکت را جارو بکشید تا جوش‌شیرین‌های باقی‌مانده در تار‌و‌پود موکت را از روی موکت بردارید.

این ماده شگفت‌انگیز علاوه‌بر لکه‌ها توانایی از‌ بین‌بردن بوی نا‌مطبوع و بد را هم دارد. جوش‌شیرین نه‌‍تنها بسیار ارزان بوده ودر دسترس عموم است، بلکه با محیط زیست هم سازگاری دارد.

 شامپو فرش و تاثیر آن روی موکت کثیف

شامپو‌فرش روی موکت اثری همچون اثر دیگر شوینده‌ها دارد. شامپو‌فرش‌ها برای تمیز‌کردن فرش یا موکت دارای ترکیبی از جوهر نمک، مواد اسیدی و مواد شیمیایی هستند؛ هرچقدر که میزان این مواد در شامپو‌فرش کم‌تر باشد، آسیب کم‌تری به موکت‌تان می‌زند.
پیش از شستن موکت چسبیده با این ماده باید دقت داشته باشید که جنس موکت شما چیست تا بتوانید بنا به همین موضوع بهترین نوع شامپو‌فرش را انتخاب کنید تا به بافت الیافی موکت آسیبی وارد نشود.

پس از بررسی‌های اولیه شامپو‌فرش و موکت باید برای شستن کثیفی‌ها آماده شوید. قبل از ترکیب شامپو‌فرش با آب باید ابتدا دستور‌العمل پشت آن را بخوانید تا بتوانید از خراب‌شدن الیاف موکت خود جلوگیری کنید.
پس از مخلوط‌کردن مایع مخصوص با آب لازم است آن را روی یک اسفنج ریخته و روی سطح موکت بکشید تا آلودگی‌ها و لکه‌ها را تمیز کنید. شامپو‌فرش دقیقاً مناسب شستن موکت چسبیده یا فرش‌های بسیار بزرگ است که امکان شستن کامل آن‌ها وجود ندارد.