هنگام خریدن موکت طرحدار به این نکات توجه کنید!

موکت‌های طرح‌دار می‌توانند اهمیت بسیار زیادی برای فضای خانه‌ها داشته باشند. چند نکته در انتخاب موکت طرح دار وجود دارد؟ می‌توانیم بگوییم که حدود ۴ الی ۶ نکته وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا موکت‌های طرح‌دار خود را به شکل مناسبی انتخاب کنید. برای آن که با این کار هرچه بهتر و بیشتر آشنا شوید، می‌توانید این مقاله را دنبال کنید. نکات مهمی که در ادامه این مقاله عنوان خواهد شد، کامل و جامع بیان شده تا دیگر نیازی به مراجعه به منابع و مطالب دیگر نداشته باشید.

روش های انتخاب موکت طرح دار مناسب

برای انتخاب کردن موکت طرح‌دار می‌توانیم بگوییم که به‌طور کلی ۴ نکته‌ی اساسی و مهم وجود دارد!

۱.  به سراغ الگو‌های ظریف بروید

اولین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که به سراغ الگو‌های ظریف بروید. الگو‌های ظریف در موکت‌های طرح‌دار می‌توانند بسیار متنوع باشند. از خطوط بسیار ریزی گرفته‌ تا گل‌ها و طرح‌های هندسی مینیمال که بر روی موکت‌ها طراحی می‌شوند، همگی از جمله طرح‌های ظریف محسوب می‌شوند.

موکت‌هایی که دارای طرح‌های درشت‌تری هستند، نمی‌توانند گزینه‌ی مناسبی برای خانه‌ها و اتاق‌خواب‌هایی باشند که قرار است بسیار زیاد استفاده شوند. طرح‌های درشت در عرض مدت‌زمان کوتاهی خسته‌کننده می‌شوند و ناچار می‌شوید تا طرح‌های موکت‌ها را تغییر دهید.

یک نکته‌ی مهم که در خصوص الگو‌های ظریف وجود دارد آن است که حتماً الگو‌هایی را انتخاب کنید که باسلیقه‌ی شما هم‌خوانی و سازگاری داشته باشند. مسلماً آن چیزی که باسلیقه‌ی شما هم‌خوانی بیشتری دارد، می‌تواند گزینه‌ی مناسب‌تری نیز برای موکت اتاق خواب و حتی محیط خانه و دفتر کار شما باشد.

معمولاً موکت‌هایی با طرح‌های ظریف‌تر را می‌توانید با هر سبک دکوراسیونی که می‌پسندید، ست و هماهنگ کنید. اما این موضوع در خصوص موکت‌هایی با طرح‌های درشت‌تر صدق نمی‌کند.

۲.  موکت طرح‌دار تک‌رنگ بهترین انتخاب

موضوع بعدی در خصوص تک‌رنگ بودن و یا چندرنگ بودن موکت‌های طرح‌دار است که در حوزه‌ی چند نکته در انتخاب موکت طرح‌ دار مطرح می‌شود. موکت‌های چندرنگ در نگاه اول قطعاً جذابیت بالاتر و بیشتری را برای هرکسی دارند. تنوع رنگی که در این موکت‌ها وجود دارد، می‌تواند در همان نگاه اول شما را جذب کند. این در حالی است که شاید موکت‌های تک‌رنگ این جذابیت اولیه را نداشته باشند.

بهتر است گول چندرنگ بودن موکت‌ها و هم‌چنین تنوع رنگی که دارند را نخورید؛ زیرا همین مسئله می‌تواند سبب شود تا انتخاب اشتباهی داشته باشید. بهترین انتخاب برای موکت‌های طرح‌دار، موکت‌های تک‌رنگ هستند. اما دلیل این موضوع چیست؟ موکتی که قرار است خریداری کنید، دارای طرح است. همین طرح‌ها می‌توانند نسبت به موکت‌های ساده دارای شلوغی بیشتری باشند. اگر موکت را چندرنگ نیز انتخاب کنید، میزان شلوغی که موکت پیدا می‌کند، بیشتر نیز خواهد شد. به همین دلیل سعی کنید تا حتماً موکت‌هایی با یک رنگ را در اولویت انتخاب‌های خود قرار دهید. این مورد درباره‌ی موکت اداری هم صدق می‌کند.

۳. ساده نگه دارید

ساده نگه‌داشتن موکت‌های طرح‌دار در حقیقت به این معنی است که موکت‌ها را در طرح‌ها و رنگ‌های کاملاً ساده و عادی انتخاب کنید. این کار سبب می‌شود تا بتوانید مطابق با دیگر بخش‌های اتاق و فضایی که در نظر دارید، دکوراسیون را نیز انتخاب کنید. هرقدر طرح و رنگ موکت شما ساده‌تر باشد، کار دیزاین کردن اتاق و چیدن‌ و خریدن‌ وسایل نیز برایتان ساده‌تر خواهد بود. به همین خاطر نیز توصیه می‌شود تا فضای خود را تاحدامکان ساده نگه دارید. این نکته در انتخاب موکت طرح دار همیشه اهمیت دارد، زیرا سادگی می‌تواند گزینه‌ی بسیار مناسبی باشد که همواره ترند است.

۴. استفاده از رنگ‌های غیرمنتظره

تناژ‌ها و طیف‌های رنگی که برای موکت‌ها وجود دارند، می‌توانند بسیار متنوع باشند. معمولاً موکت‌هایی با رنگ‌های غیرعادی هم‌چون سبز و بنفش‌های بسیار جیغ که توجه زیادی را جلب می‌کنند، برای تمامی افراد قابل‌هضم نیستند. البته این موضوع کاملاً منطقی است، زیرا این مدل از موکت‌ها می‌توانند بسیار خسته‌کننده باشند.

با این وجود بد نیست بدانید که می‌توانید موکت‌هایی را انتخاب کنید که دارای رنگ‌های مناسبی باشند. این رنگ‌های مناسب و خنثی می‌توانند در چند گروه رنگ‌های کرم، قهوه‌ای، شیری‌رنگ، سفید و… قرار گیرند. این رنگ‌ها معمولاً با هر سبک دکوراسیونی می‌توانند مناسب باشند، به همین دلیل نیز توصیه می‌شود تا از آن‌ها برای موکت منزل استفاده کنید.

اما گاهی اوقات می‌توانید از رنگ‌های غیرمنتظره نیز استفاده کنید. سعی کنید فضایی که برای استفاده از این نوع موکت‌های رنگی انتخاب می‌کنید، فضایی باشد که کمتر قرار است از آن‌جا استفاده کنید. نکته‌ی مهم بعدی نیز آن است که رنگ موکت را مطابق با فضا و هم‌چنین دکوراسیونی که دارد، باید انتخاب نمایید.