پاک کردن اثر شمع روی موکت

نظافت موکت و فرش در هر خانه‌ای از واجبات به‌حساب می‌آید و اغلب خانم‌های خانه‌دار نسبت به تمیزی و پاکیزگی حساس هستند؛ از این‌ رو پاک کردن لکه‌های روی کفپوش همواره یکی از دغذغه‌های خانم‌ها است. با توجه به برگزاری جشن‌های مختلف در منزل مانند جشن تولد و استفاده از شمع در چنین مراسماتی، امکان آلودگی فرش با شمع آب شده وجود دارد. از این‌رو پس از ریختن مقداری موم آب شده بر روی قسمتی از فرش، افراد به دنبال راهکاری مناسب برای پاک کردن لکه‌های شمع روی فرش هستند.با ما همراه باشید، تا روش های مناسبی در این خصوص به شما معرفی کنید.

بهتر است، پاک کردن لکه‌های شمع روی فرش یا موکت به دلیل بافت‌دار بودن سطح بلافاصله انجام شود.اکثر افرادی که با مشکل شمع آب شده روی فرش مواجه می‌شوند، به دنبال راهکاری مناسب برای پاک کردن لکه‌های آن هستند.به‌طور کلی بهتر است تا پاک کردن پارافین بلافاصله پس از ریخته شدن بر روی فرش و در حالت نرم انجام شود اما گاهی اوقات افراد با پارافین جامد بر روی سطح مواجه می‌شوند.در ادامه روش‌های پاک کردن لکه‌های شمع از روی فرش را در حالت‌های مختلف بیان می‌کنیم:

از بین بردن لکه‌های شمع روی فرش بلافاصله پس از ریخته شدن

اگر شاهد ریخته شدن پارافین آب شده شمع بر روی سطوح بافت‌دار مانند فرش بودید، توصیه می‌شود بلافاصله موم شمع را در حالت نرم با دقت فراوان به وسیله قاشق از روی سطح بردارید.

پس از برداشتن مواد اصلی شمع از روی سطح فرش، باید نسبت به زدودن لکه‌ها اقدام کرده و از مواد تمیزکننده برای از بین بردن لکه‌ها استفاده کنید.

از بین بردن لکه‌های شمع روی فرش پس از جامد شدن

گاهی اوقات ممکن است بلافاصله پس از ریختن موم شمع بر روی موکت، متوجه آن نشوید و با پارافین جامد بر روی موکت مواجه شوید. در چنین حالتی، می‌توان از روش‌های سرد کردن و حرارت دادن برای پاک کردن لکه‌های شمع روی موکت استفاده کرد.

در روش سرد و گرم کردن پارافین جامد باید ابتدا تا جایی که ممکن است با استفاده از جسم تیز مانند نوک چاقو آشپزخانه یا حتی ناخن به تراشیدن موم جامد روی موکت اقدام کنید. سپس چند تکه یخ را داخل کیسه پلاستیکی بریزید و برای چند دقیقه بر روی موم باقی‌مانده قرار دهید تا کاملا سفت شود و در ادامه مجددا موم‌های سفت شده را بتراشید.

در گام بعدی با استفاده از جاروبرقی و شاتون مخصوص تمیز کردن اثاث منزل و مبل به پاک کردن موم‌ها از روی فرش اقدام کنید.

در مرحله بعد باید کیسه‌های کاغذی قهوه‌ای (کاغذهای مورد استفاده در خشکشویی) یا دستمال کاغذی حوله‌ای را بر روی لکه قرار داده و اتو با درجه حرارت کم و بدون بخار را روی آن بکشید تا موم جذب کاغذ یا دستمال کاغذی شود. این کار را چندین بار با تعویض کیسه‌های کاغذی یا دستمال تکرار کنید تا دیگر موم جذب نشود.