الیاف

اگر قصد خرید موکت دارید گزینه‌های متنوعی در بازار وجود دارد که می‌توانید انتخاب کنید. هر کدام از آن‌ها تولید برندهای متفاوت هستند و در طراحی و ساختشان از سبک‌ها رنگ‌ها و الیاف مختلف استفاده شده است. موکت‌های مصنوعی تهیه شده از الیاف ساخته دست بشر بیشترین سهم را در بازار تولید موکت دارند. افراد به دلایل زیادی ترجیح می‌دهند از الیاف مصنوعی موکت به‌ جای الیاف طبیعی مانند پشم استفاده کنند.

به‌عنوان مثال این الیاف قیمت مناسبی دارند محکم هستند و در برابر لک مقاومت خوبی دارند. تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا انواع الیاف مصنوعی به‌کار رفته در موکت‌ها را به شما معرفی کنیم.

چرا الیاف مصنوعی؟!

الیاف مصنوعی تنها از پلیمرهایی که در گاز و محصولات نفتی وجود دارد ساخته می‌شود. این الیاف در واقع از ماده‌ خام نفتی که پتروشیمیایی نام دارد تولید شده است. این الیاف‌ها شامل نایلون اکریلیک پلی یورتن و پلی پروپیلن هستند و میلیون‌ها تن از آن‌ها همه ساله در سرتاسر دنیا تولید می‌شود.

الیاف

الیاف مصنوعی موکت چیست؟

همان‌طور که از نام این الیاف می‌توان حدس زد به‌صورت مصنوعی ساخته می‌شوند. چهار نمونه الیاف مصنوعی موکت وجود دارد که هر یک ویژگی‌ها و کاربرد خاص خود را دارند.

الیاف موکت

انواع الیاف مصنوعی موکت

موکت‌ها در دو دسته‌بندی کلی طبیعی و مصنوعی قرار دارند و چندین نوع ماده مختلف وجود دارد که تولیدکنندگان از آن‌ها برای تولید موکت با الیاف مصنوعی استفاده می‌کنند. در ادامه آن‌ها را توضیح می‌دهیم:

  • نایلون

    نایلون یکی از معروف‌ترین الیاف مصنوعی است که سال‌ها به‌عنوان اصلی‌ترین الیاف تولید موکت به‌کار می‌رود. به‌طورکلی نایلون یکی از الیاف بسیار محکم است که انعطاف‌پذیری بالایی دارد. یعنی با صاف یا فشرده کردن آن دوباره به حالت اول بر می‌گردد. در نتیجه موکت‌های تولید شده با الیاف نایلون دوام بالایی دارند.

    از طرفی نگهداری از این موکت‌ها ساده است و خیلی آسان تمیز و شسته می‌شوند. نایلون به ‌خاطر دوام بالای خود برای مسیرهای پرتردد مانند راه‌پله‌ها کاربرد زیادی دارد.

    البته نایلون علی‌رغم مزایایی که دارد مانند هر الیاف دیگری معایبی نیز خواهد داشت. به‌عنوان مثال یکی از معایب نایلون این است که در مقایسه با سایر الیاف مصنوعی قیمت بیشتری دارد و مقاومت آن در برابر لک شدن کمتر است. برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله موکت پلی آمید مراجعه کنید.

پای کودک روی موکت
  • پلی‌استر

پلی‌استر یا پلی اتیلن ترفتالات یا PET یکی از الیاف مصنوعی موکت و بسیار پرکاربرد است که سالیان سال برای تولید موکت به‌کار می‌رود. موکت‌های پلی‌استری به‌ خاطر نرم بودن و درخشندگی که دارند مورد توجه هستند. منظور از درخشندگی داشتن رنگ‌های زنده و غنی است.

خصوصیات پلی استر

البته پلی‌استر نسبت به نایلون مقاومت کمتری دارد و خاصیت ارتجاعی آن کمتر است اما پیشرفت‌های فناورانه زیادی در زمینه تولید پلی‌استر انجام شده است. در نتیجه پلی‌استر تولید شده در دوران فعلی از گذشته بادوام‌تر است.

موکت‌های تهیه شده از الیاف پلی‌استر برای قسمت‌های کم‌تردد مانند اتاق خواب و دفتر کارهای خانگی به‌کار می‌رود.

یکی از مزایای پلی‌استر که جزو ساختار اصلی و درونی الیاف پلی‌استر محسوب می‌شود مقاومت در برابر لک افتادن است. از دیگر مزایای الیاف مذکور این است که موکت‌های پلی‌استری امروزه اغلب از مواد بازیافتی ساخته ‌شده‌اند و از لحاظ سازگاری با محیط از موکت‌های تولید شده از الیاف نایلونی بهتر هستند.

  • آلکن

    آلکن یا پلی پروپیلن عموما در سبک بافندگی حلقه‌ای مانند بربرها پیدا می‌شود و بیشتر شبیه پشم است. موکت‌های تهیه شده از این الیاف برای قسمت‌های نمدار از قبیل زیرزمین و فضاهای خارجی مناسب هستند.

    موکت از جنس آلکن نسبت به سایر الیاف مصنوعی دوام کمتری دارد و معمولا به محصولاتی با کیفیت ابتدایی و سبک بافت حلقه‌ای محدود می‌شود که حالت ارتجاعی زیادی ندارد. این موکت‌ها نگهداری سخت‌تری نسبت به نایلون دارند و تمیز کردن آن‌ها دشوارتر است.

    اما با وجود این موکت آلکن ضد آب است و زود خشک می‌شود. در نتیجه مناسب قسمت‌هایی است که بیشتر نمناک هستند.

  • تریکستا

تریکستا جزو الیاف مصنوعی موکت و نوعی جدید است که در تولید موکت به‌کار می‌رود و سروصدای زیادی در صنعت موکت‌ و فرش‌بافی ایجاد کرده است. در سال ۲۰۰۹ کمیسیون تجارت فدرال آمریکا به‌طور رسمی تریکستا را به‌عنوان نامی تجاری برای پلی تری متیلن ترفتالات یا PTT اعلام کرد و این نمونه را دسته‌بندی جدیدی از الیاف در نظر گرفت.

مکان استفاده از این الیاف

این الیاف جدید برای قسمت‌های کم متوسط و پر رفت‌و‌آمد به ‌جز کفش‌کن و راهروی ورودی به‌کار می‌رود. چون در این قسمت‌ها ممکن است رد کثیفی‌هایی که بر پایه روغن هستند بماند.

هر چند تریکستا نیز مانند پلی‌استر است اما چندین تفاوت کلیدی بین این دو الیاف مصنوعی موکت وجود دارد. بزرگ‌ترین تفاوت بین پلی‌استر استاندارد و تریکستا حالت ارتجاعی بیشتر در تریکستا است. همچنین تریکستا از پلی‌استر نرم‌تر به‌نظر می‌رسد هر چند فرش‌های پلی‌استر نرم زیادی نیز وجود دارد.

یک روش سازگار کردن با محیط زیست!

در تولید بسیاری از کفپوش‌های تریکستا با استفاده از بیوتکنولوژی از گلوکز موجود در ذرت در فرآیند ساخت بهره می‌برند تا این موکت‌ها را سازگارتر با محیط زیست تولید کنند. استفاده از چنین روشی باعث می‌شود گازهای تولیدشده شیمیایی کمتر شود.

این موکت‌ها در برابر لک مقاوم بوده و با دوام هستند و چون در برابر لک مقاومت دارند و نیازی به لکه‌زدایی منظم آن‌ها نیست.

موکت خارجی
موکت اروپایی
چمن مصنوعی
موکت سالن آمفی تئاتر
موکت اداری
موکت هتلی
موکت مسکونی
موکت ضد اشتعال
موکت با کیفیت