چرا موکت چروک میخورد؟

تاخوردگی موکت‌ها

تاخوردگی و چین و چروک‌ها نتیجه کشیده نشدن موکت شما به اندازه کافی و محکم برای جلوگیری از ایجاد چین و چروک به مرور زمان است.

استفاده از ابزارها

  • استفاده از یک ابزار مکانیکی به نام ” Power Stretcher ” میتواند حلال مشکلات باشد. این ابزار از اهرم به جای نیروی زانو استفاده میکند.
  • ابزاری هم موجود هست که هنگام نصب باید به زانو در آمده که از یک زانو برای فشار دادن یا حرکت دادن موکت به جای خود استفاده می کند. در اینجا عکس یک ضربه زننده زانو در حال استفاده است.

وقتی چین و چروکی ایجاد میشود باید دلیل اصلی ایجاد زنگ خطر باشد. در صورت عدم برخورد سریع، میتواند موکت شما را برای همیشه خراب کند. اگر موکت شما هنوز تحت گارانتی است، ممکن است بتوانید با خرده فروش موکت که آن را خریداری کرده‌اید تماس بگیرید و امیدوارم موکت خود را بدون هیچ هزینه‌ای دوباره تهیه کنید. با این حال اگر ضمانت موکت جدید شما منقضی شده است ممکن است مجبور باشید یک فرد ماهر استخدام کنید تا به خانه شما بیاید وموکت خود را با پرداخت هزینه گزاف دوباره صاف کند. یک کشش مجدد ساده، ممکن است مشکل تاخوردگی موکت شما را برای همیشه حل کند و امیدوارم از آسیب دائمی موکت شما جلوگیری کند.

بکار گیری روش‌های زیر:

مراحل زیر را برای مسطح کردن قسمت تا خورده بکار ببرید.

قرار دادن جسم سنگین

در این حالت جسمی سنگین را چندین ساعت روی محل تاخورده بگذارید و رهایش کنید، البته جسم شما نباید تیزی داشته باشد، چون اسیب دیگری به موکت وارد می‌کند.

استفاده از چسب قالی یا ترمز فرش

در این روش میبایست پشت موکت خود را با چسب به زمین بچسبانید ‌و تا زمان باز شدن چین خوردگی‌ها چسب را از محل اتصال جدا نکنید. موکت را کاملا پهن کنید و 2 ترمز در ابتدا و 2 ترمز در انتهای آن قرار دهید.

قرار دادن در معرض نور خورشید

بهتر است بگذارید مدت زمانی نور خورشید به موکت شما بتابد، گرم شدن موکت با نور خورشید، سبب باز شدن بافت‌های آن میشود.

رول برعکس

در این حالت، موکت رو برعکس کرده و رول نمایید به‌طوری که قسمت رو و نرم موکت، زیر دستتان باشد. البته اگر بافت پشت موکت شما ضخیم است، بسیار دقت کنید که صدایی از آن به گوشتان نرسد چون کاملا میشکند.

اسپری یا بخار آب

روش مناسب دیگری که کمترین آسیب را دارد، استفاده از دستگاه بخارشوی و یا اسپری کردن مقداری آب پشت قسمت تاخورده است. پس از انجام این کار، کافیست مقداری روی آن قسمت راه بروید تا سطح چین خورده صاف شود.

اتو کردن

برای این کار بهتر است یک پارچه ترجیحا سفید را روی بافت اسیب دیده گذاشته و با اتو و حرارت ملایم انرا صاف کنید، البته اگر جنس موکت‌تان پلی استر، پلی‌پروپیلن یا از مشتقات نایلون است، بهتر است ازاین روش کمک نگیرید، زیرا موجب ذوب شدن موکت میگردد.

چه موکت‌هایی بیشتر مستعد تاخوردگی و شکستگی‌اند؟

  • موکت‌های خشک و کم انعطاف
  • موکت‌های پلاستیکی‌ برپایه نفت همچون پلی‌پروپیلن
  • موکت‌های فاقد استحکام و آهار که به مراتب شسته شدند.
  •  موکت‌هایی که بین بافت و تراکم آن‌ها تناسب برقرار نیست.