چمن مصنوعی فرودگاه

چمن مصنوعی فرودگاه

باند فرودگاه فضایی برای پرواز هواپیما است که به صورت مصنوعی توسط انسان ساخته می شود. این فضا دارای محوطه خالی بسیار زیادی در اطراف است که قابل ساخت و ساز نیست. ایجاد فضای سبز محوطه باند فرودگاه از اهمیت زیادی برخوردار است. به طور معمول محوطه باند به صورت طبیعی و یا با چمن مصنوعی فرودگاه، طراحی می شود.

محل اصلی باند فرودگاه، آسفالت یا بتون است اما محوطه فرودگاه همیشه یک فضای سر سبز در نظر گرفته می شود. به این ترتیب افرادی که از سفرهای هوایی، دچار هراس می شوند حس و حال بهتری خواهند داشت. با توجه به مشکلات نگهداری از گیاه طبیعی در اطراف باند، چمن مصنوعی فرودگاه برای پوشش فضای سبز محدوده اطراف باند فرودگاه در نظر گرفته می شود.

 

محوطه سازی با چمن مصنوعی فرودگاه

به دلیل ایمنی و برخی مشکلات احتمالی، امکان ساخت و ساز در اطراف باند فرودگاه وجود ندارد. در حال حاضر همه باندهای فرودگاهی در زمین های باز تاسیس شده اند. ایجاد فضای سبز در چنین مجموعه ای عظیم، به دلیل پر رفت و آمد بودن فرودگاه الزامی است. برای اینکه مسافران حس بهتری داشته باشند این فضا با چمن مصنوعی فرودگاه به طور کامل پوشش داده می شود.

ابتکارات زیادی در این زمینه انجام شده تا مسافران، فضایی هر چه طبیعی تر را تجربه کنند. از زمانی که مسافر وارد سالن ترانزیت می شود تا زمان پرواز، زمان زیادی سپری می شود پس ایجاد جلوه های بصری سالن ترانزیت نیز به اندازه فضای بیرون مجموعه، اهمیت دارد.

چمن طبیعی

برای دکوراسیون سالن ترانزیت از دیوار چمنی استفاده می شود. این دیوارهای همیشه سبز با چمن مصنوعی فرودگاه طراحی می شوند. به طور معمول دیوارهای بخشی از سالن ترانزیت به گونه ای متفاوت با چمن مصنوعی کار می شود. رنگ سبز در ایجاد آرامش و کاستن استرس مسافران بسیار تاثیرگذار است.

چمن مصنوعی فرودگاه برای ایجاد فضای سبز بازی کودکان

برای اینکه زمان طولانی برای انتظار پرواز، به خوبی سپری شود لازم است تا کودکان به نوعی سرگرم باشند. در برخی از فرودگاه های بین المللی، بخش های خاصی از فرودگاه برای تفریح کودکان در نظر گرفته شده است. چمن مصنوعی فرودگاه برای کفپوش زمین بازی کودکان یک گزینه عالی و بسیار کاربردی است.

با افزودن برخی المان های تفریحی نظیر میز پینگ پونگ در این فضا می توان محوطه ای جذاب برای بزرگسالان نیز طراحی کرد. حتی امکان قرار دادن میز و صندلی در محوطه چمن مصنوعی فرودگاه نیز هست. در این صورت علاقمندان به کتاب نیز تا زمان پرواز، به گونه ای دلپذیر خود را سرگرم می کنند.

استانداردهای ساخت چمن مصنوعی فرودگاه

محوطه فرودگاهی یک مکان خاص است که باید همه نکات ایمنی و استانداردهای لازم در طراحی و فضاسازی آن رعایت شود. وسایل و لوازم و ابزارهایی که در این مکان وجود دارد همگی طبق کارشناسی های تخصصی، انتخاب شده اند.

نصب چمن مصنوعی فرودگاه در فضای بیرونی و اطراف باند یا زیباسازی فضای داخلی و سالن ترانزیت، توصیه می شود. اما در این مورد استانداردهایی در نظر گرفته شده است.

چگالی خطی الیاف و تعداد گره ها در هر متر مربع یکی از مهم ترین استانداردهای چمن مصنوعی فرودگاه است. محصولات کم تراکم و نامرغوب برای فضاسازی در باند فرودگاه و سالن ترانزیت، مناسب نیستند.

الیاف دارای استحکام بالا که در پروسه تولید استانداردی وجود دارند، از لحاظ طول عمر و ماندگاری به مراتب بهتر هستند.

ضخامت، ارتفاع الیاف و وزن چمن مصنوعی برای فرودگاه نیز یکی دیگر از موارد مهمی است که موقع خرید در نظر گرفته می شود.

محوطه اطراف باند به لحاظ جلوه های بصری و زیبایی اهمیت دارد و سطح چمن باید تشابه زیادی با چمن طبیعی داشته باشد. برای طراحی فضای داخلی، چمن مصنوعی فرودگاه با الیاف کوتاه و ضخیم در نظر گرفته می شود.