چمن مصنوعی_پارک_مدرسه_روف گاردن

اهمیت فضای سبز برای کودکان در زندگی ماشینی امروز تا چه اندازه مهم است و استفاده از چمن مصنوعی در مهدکودک ها تا چه اندازه به این موضوع کمک میکند.

برای بررسی این مهم ابتدا به لزوم وجود فضای سبز و ارتباط آن با رشد کودک میپردازیم…

فضای سبز چه تاثیری بر رشد ذهنی و جمسی افراد دارد؟

نتیجهٔ برخی تحقیقات دلالت بر آن دارد که توجه به متغیرهای روان‌شناختی تحریک‌کنندگی عناصر طبیعی محیط مانند آب، نور و گیاه، بازی و مشارکت، انعطاف‌پذیری عملکردها، خیال‌پردازی و در نهایت کنجکاوی کودک می‌تواند منجر به بروز تخیل، تجسم و در نتیجه خلاقیت کودکان شود. همچنین امکان تغییر دادن محیط توسط کودک، اثری مثبت در ارتقای میزان اعتماد به نفس و آماده کردن بستر رشد خلاقیت در کودک دارد.

غیر از این موارد، نتایج یک مطالعهٔ جدید نشان می‌دهد فضای سبز در درازمدت برای سلامت روان کودکان مفید است. این مطالعه‌ نشان می‌دهد که قرار گرفتن در فضای سبز در دوران کودکی، تاب‌آوری و انعطاف‌پذیری ذهنی را در بزرگسالی تقویت می‌کند و این یافته‌ها، هم در مورد بچه‌هایی که در مناطق روستایی زندگی می‌کنند و هم بچه‌های ساکن شهرها صحت داشته است که نشان می‌دهد برای بهره بردن از مزایای طبیعت لازم نیست کلاً در روستا زندگی کنید.

یک تیم تحقیقی با این هدف که می‌خواستند ببینند آیا بزرگ شدن در جایی با پوشش گیاهی در سلامت روان پایا تأثیر می‌گذارد یا خیر، شروع به تحقیقات کردند. محققان با استفاده از یک پایگاه داده که سوابق بهداشت روان، محل زندگی، درآمد خانواده و سابقهٔ خانوادگی بیماری روانی را ثبت می‌کند، اطلاعات مربوط به تقریباً یک میلیون نفر از ساکنان آن کشور را که بین سال‌های ۱۹۸۵ و ۲۰۰۳ متولد شده‌اند جمع‌آوری کردند. آنها سپس از داده‌های ماهواره‌ای تاریخی برای تعیین وجود فضای سبز در اطراف خانه‌های ساکنان از بدو تولد تا ۱۰ سالگی استفاده کردند.

پس از کنترل سایر عوامل ریسک، محققان این مطالعه دریافتند که بزرگ شدن در نزدیکی فضاهای سبز احیاشده مانند پارک‌ها و جنگل‌ها در مقایسه با کودکانی که در اطراف فضای سبز بزرگ نشده بودند، خطر ابتلای کودکان به ۱۶ اختلال روانی مثل افسردگی، اضطراب و اعتیاد به الکل را در بزرگسالی کاهش می‌دهد.

چمن مصنوعی_در بالکن_فضای سبز

کاهش مشکلات روانی در بزرگسالی در کودکانی که بیشتر در معرض فضای سبز بوده اند!

محققان تشخیص دادند که با توجه به نوع اختلال، ریسک مشکلات روانی بین ۱۵ تا ۵۵ درصد کاهش می‌یابد. طبق یافته‌های منتشرشده‌ٔ آنها، هرچه فضای سبزی که کودکان قبل از ۱۰ سالگی در معرض آن قرار بگیرند بیشتر باشد، سلامت روان درازمدت آنها بهتر خواهد بود.

هرچند نمی‌توان به طور قطع گفت که بزرگ شدن در نزدیکی فضای سبز باعث بهبود سلامت روان می‌شود، اما این نکته مشخص هست که بین این دو همبستگی وجود دارد. مطالعات کوچک‌تر دیگری نیز حاکی از ارتباط بین فضای سبز و بهبود عملکرد ذهنی بوده است. به عنوان مثال، مطالعه‌ای نشان داد کودکانی که به مدارس احاطه‌شده توسط فضای سبز می‌روند در تست‌های شناختی بهتر از کودکانی هستند که در اطراف مدارس خود پوشش گیاهی کمی دارند.

درست است هیچ‌کس مطمئن نیست که چرا فضای سبز سلامت روان را بهبود می‌بخشد، ولی محققان مطالعه‌ٔ بالا نوشتند که فضای سبز ممکن است فرصت بیشتری برای ورزش و معاشرت با دیگران به بچه‌ها بدهد، که برای مغز آنها مفید است. همچنین پوشش گیاهی می‌تواند آلودگی هوا را که با مشکلات بهداشت روان ارتباط دارد تصفیه کند.

البته، همه‌ٔ مردم در خانه‌ای حیاط‌دار یا ویلایی زندگی نمی‌کنند یا دسترسی راحتی به فضاهای سبز ندارند، اما این مطالعه نشان می‌دهد که یافتن راه‌هایی برای بیرون بردن بچه‌ها، چه گردش در پارک و چه گردش یک‌روزه در محلی باز و سرسبز خارج از شهر می‌تواند به سلامت بیشتر منجر شود.

چمن مصنوعی

نقش چمن مصنوعی در نشاط کودک و افزایش یادگیری در محیط آموزشی

کودکان سرشار از انرژی‌ هستند و لازم است که این نیروی بی پایان کودکانه را به نحو مطلوب تخلیه کنند. بهترین راه برای این کار، بازی و جُنب و جوش در فضایی سالم و ایمن است. بازی های فکری و فیزیکی خوب، باعث رشد و شکوفایی ذهنی کودکان می‌شود. آنها با بازی کردن به شادمانی می ‌پردازند که باعث رشد مغز و شکوفایی خلاقیت در وجودشان می گردد. همچنین حس رقابت و تلاش برای بهتر شدن را در کنار احساس لذتِ موفقیت در آنها خلق می کند.

محیط امن و سالم، بازی‌ها را به سمت سازندگی می‌برد و محیط نا امن باعث به خطر افتادن سلامت جسمی و روحی کودکان می گردد. کودک باید بدون ترس و نگرانی بازی کند و لذت ببرد و والدین باید هنگام بازی، مواظب کودکان باشند.
خانواده، نخستین جامعه ای هست که کودک در آن رشد می کند و پس از آن وارد جوامع بزرگ ترین همچون مهدکودک و جمع همسالان می شود. کودکان در مهد کودک، تمامی آموزش‌های لازم را می‌ بینند. آنها بازی گروهی، غذا خوردن جمعی، یادگیری گروهی و با هم خندیدن را یاد می‌گیرند. کلیه نقش ها و فعالیت‌های اجتماعی را که در بزرگسالی می‌ بایست انجام دهند را پایه‌گذاری می‌کنند و کم‌کم این آموزه ها را فرا می‌گیرند.

کودکان محیط باز را بسیار دوست دارند و از بازی کردن در هوای آزاد لذت می برند. احساس رهایی در بچه ها به صورت غریزی وجود دارد و آنها دوست دارند که تمامی محیط پیرامون خود را جست و جو نموده و چیزهای جدید کشف کنند. همه این شکل های مختلف بازی و شادی، منجر به بیان احساسات درونی کودکان می شود که در محیط های بسته و محدود، امکان بروز نخواهند داشت. کودکان در فضای باز و طبیعت می توانند فریاد شادی سر دهند، بدوند، پرِش و جست و خیز کنند، و … که هر کدام باعث کاهش تنش و اضطراب در کودکان می شود.
بازی کردن در زمین بازی همیشه سبز، رویای همه کودکان است. زمینی که بتوان همیشه روی آن دوید و آزادانه بازی کرد.آرزوی کودکان این است که باران و برف، مانع بازی آنها نشود. به همین دلیل، زمین بازی پوشیده شده با چمن مصنوعی راه حلی است که توسط بسیاری از پارک ها، مهد کودک ها و مدارس انتخاب می شود. چمن مصنوعی زمین بازی، به دلیل ویژگی های منحصر به فرد خود، بهترین پاسخ به نیاز کودکان است.

 

راه کار برای داشتن فضای سبز در زندگی آپارتمانی امروزی

در فضاهای بسته نیز می توان از چمن مصنوعی استفاده نمود. بسیاری از پدر و مادرها در فصل زمستان و سرمای هوا، نگران سرماخوردگی فرزندان خود هستند و نمی خواهند که آنها در محیط بیرون از ساختمان بازی کنند. در تابستان و هوای گرم نیز، ممکن است بچه ها دچار گرما زدگی و مشکلات فراوانی شوند که فعالیت آنها در فضای باز را غیر ممکن می سازد. به همین دلیل، بسیاری از مهد کودک ها و مدارس، اتاق و سالن هایی را برای نصب چمن مصنوعی اختصاص می دهند تا بچه ها بتوانند در همه شرایط آب و هوایی از بستر سبز و مهربان چمن مصنوعی بهره مند شوند.

چمن مصنوعی

برای استفاده از چمن مصنوعی در مهد کودک ها باید به نکات زیر حتما دقت کنید:

  •  تمیز و پاکیزه باشد و استانداردهای بهداشتی را رعایت نموده تا برای سلامتی کودکان تهدیدی ایجاد نکند.
  • نرم و لطیف باشد تا خراش و آسیب بر روی پوست بدن کودکان ایجاد نکند
  •  رنگ های زیبا و طبیعی داشته باشد و منظره زیبایی را در زمین بازی کودکان ایجاد نماید.