از گذشته تاکنون در محیط و فضای خانه از فرش یا موکت استفاده میشد، اما امروزه با وجود سرامیک و کفپوش‌ها استقبال از اینها کم شده است. اما وجود فرش یا موکت مزایایی نیز به‌همراه دارد. در این مقاله سعی شده است برتری موکت نسبت به فرش در پر کردن فضای مورد نظرتان و البته دیگر نکات مهم در انتخاب موکت بررسی شوند.

اولین مورد برتری موکت نسبت به فرش مربوط به ایمنی خانه میباشد:

برای مثال زمانی که کودک شما بر روی زمین میافتد باعث میشود که به کودک آسیب جدی وارد نشود، اما بدون داشتن موکت بر روی سطح زمین منزل یا هر مکان دیگر ممکن است آسیب یا جراحتی به کودک شما وارد شود. توجه کنید که شما با استفاده از برخی موکت ها میتوانید 100% کف منزل را بپوشانید، این همان چیزی است که با فرش امکان پذیر نیست.

دومین مورد به طراحی داخلی برمیگردد:

اگر برای منزل خود از موکت‌هایی با ترکیب رنگ مناسب با محیط استفاده کنید، باعث زیباتر شدن منزل شما میشود. نکته مهم اینجاست که بهتر است از موکت‌هایی با الیاف طبیعی و ابریشمی استفاده کنید، اینگونه زیبایی دوچندانی به خانه شما میبخشد و از بروز حساسیت ها نیز جلوگیری میکند. اما شاید سوالی که در ذهن شماست این باشد که برای پوشاندن سطح منزل خود استفاده از فرش بهتر است یا موکت ؟! هر کدام از این دو برای مکان‌های بخصوصی از خانه مورد استفاده قرار میگیرد و هر کدام مزیت‌ها و معایب خود را دارا هستند.

بیایید در زیر به مقایسه موکت و فرش بپردازیم :

  1. اولین مورد مقایسه‌ی بافت این دو است، ساختار موکت‌ها قبلا به این صورت بود که دارای ساختاری سخت بودند و برای نشستن، خوابیدن و … برای شما مناسب نبودند در نتیجه ما به شما توصیه میکردیم اگر در مکان‌هایی که شما میخواهید از موکت استفاده کنید مکان‌هایی باشند که شما برای نشستن و خوابیدن و انجام کارهایی از این قبیل استفاده نمیکنید. اما امروزه همه چیز فرق کرده است و موکت‌های با کیفیتی ساخته میشوند که می‌توانند جای فرش‌ها را بگیرند. این موکت‌ها نرم و لطیف هستند و شما بدون هیچ مشکلی میتوانید روی آنها بخوابید.
  2. دومین مورد مقایسه بازه قیمتی موجود در بازار هر کدام از این‌ها است. مسلم است که فرش دارای قیمت بالاتری نسبت موکت میباشد؛ پس در صورتی که قصد پوشاندن سطح منزل خود را با متراژهای زیاد دارید، ما به شما خریدن موکت را پیشنهاد میکنیم زیرا مقرون به صرفه‌تر میباشد.
  3. سومین مورد از بررسی کردن موکت و فرش از نظر ظاهری میباشد. اگر شما برای خرید موکت به بازار مراجعه کنید متوجه خواهید شد که طرح‌های موجود در بازار از سطح انتظارات شما بالاتر میباشد و دارای طرح ساده و متنوع بسیاری میباشد. امروزه موکت‌هایی ساخته میشود که از نظر زیبایی و نقش با فرش‌ها برابری میکند. با توجه به این موضوع اگر شما قصد خرید موکت را دارید شما میتوانید طرح‌های موکت را بررسی کنید و اگر مورد پسند شما واقع نشد میتوانید به سراغ خرید فرش بروید.