بچه خندان بر روی موکت

استفاده از موکت به عنوان عایق صدا، گرما و سرما

 مطمئنا شما نیز برای تماشای فیلم، بارها به سالن سینما رفته‌اید و یا اینکه برای دیدن یک برنامه تئاتر به آمفی تئاترها رفته‌اید و بی‌شک توجه شما به کفپوش زمین جلب شده است. درست است، از موکت برای کف این فضاها استفاده می‌شود ولی سوال اساسی این می‌تواند باشد چرا از موکت برای این فضاها استفاده می‌کنند؟ موکت چه خصوصیات متفاوتی را در بردارد که می‌تواند به عنوان بهترین کفپوش در میان هزاران کفپوش دیگر برای این چنین فضاهایی در نظر گرفته شود؟ اگر علاقه‌مند هستید تا پاسخ این سوال‌ها را پیدا کنید، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

قبل از اینکه موضوع اصلی مقاله را بررسی کنیم، نیاز است که کفپوش را از دیدگاه زیبایی‌شناسی و تاثیرات آن بر فضای خانه را بررسی کنیم. درواقع موکت جز محصولاتی می‌باشد که از دیرباز تا به حال در تمام خانه‌ها استفاده می‌شد و توانسته بود نیازهای افراد را به خوبی رفع کند چرا که موکت دارای مزایای زیر می‌باشد:

بچه خوشحال روی موکت
بچه روی موکت

اکثر کفپوش‌ها از خصوصیت آکوستیک برخوردار نیستند ولی موکت این خصوصیت را در خود دارد و این بدان معنا است که اکثر صدای محیط را به درون خود جذب می‌کند و اجازه نمی‌دهد که این صداها بازتاب شوند. پیشرفت تکنولوژی و صنعت مزایای بسیاری را برای انسان‌ها به همراه داشته است ولی در عین حال معایبی را نیز به همراه داشته است که یکی از آن‌ها تولید آلودگی‌های صوتی می‌باشد که خوشبختانه با وجود برخی تکنیک‌ها مانند استفاده از موکت، این مشکل قابل حل خواهد بود. موکت علاوه بر اینکه عایق صدا می‌باشد، مزایای دیگری را نیز به همراه دارد که عبارت است از:

  • عایق سرما
  • عایق گرما
  • یکی از مهمترین عناصر دکوراتیو در نظر گرفته می‌شود
  • از نظر هزینه بسیار به صرفه در نظر گرفته می‌شود
  • امکان نظافت سریع و آسان آن
  • ایجاد امنیت به ویژه برای نوزادان
  • کاهش نویز
موکت آرتنوس در ادارات

با توجه به تمامی این آیتم‌ها از موکت‌ها نه تنها در سالن سینما و آمفی تئاتر استفاده می‌کنند، بلکه برای فضاهای پر سر و صدا دیگر مانند سازمان‌ها و ادارات و یا حتی برای منازل نیز قابل استفاده است تا سرمای ناشی از سرامیک احساس نشود.  

موکت و سرمایه‌گذاری

در دنیای امروز که همه چیز روز به روز در حال گران شدن است، همه افراد به دنبال راهکارهای مختلفی هستند که بتوانند در هزینه‌های خود صرفه جویی کنند و این گونه بتوانند در زندگی خود پیشرفت کنند که موکت نیز در این شرایط نوعی سرمایه‌گذاری در نظر گرفته می‌شود چرا که به مانند یک عایق انرژی عمل کرده و می‌تواند هزینه‌ها را در بلند مدت کاهش دهد.

موکت عایق صوت

صدا با استفاده از مولکول‌های موجود در هوا از فضایی به فضایی دیگر انتقال پیدا می‌کند، پس در نتیجه اگر محیط زندگی شما با یک سری سطوح کاملا سخت پوشانده شده باشد، صدا به هیچ عنوان در کل محیط بازتاب نخواهد شد و به همین علت است که موکت یک عایق صوتی عالی در نظر گرفته می‌شود. موکت‌ها نیز انواع مختلف دارند که دو مورد از آن‌ها بهتر از بقیه موکت‌ها می‌توانند نقش عایق صوتی را بازی کنند که این دو مورد عبارتند از:

  1. موکت‌های تافتینگ
  2. موکت‌های پرزبلند

در واقع موکت‌های تافتنگ یکی از انواع موکت‌های پرزبلند می‌باشند که در ساخت آن‌ها از هزاران فیبر استفاده شده است که به طور کامل در یک دیگر تنیده شده‌اند و نخ‌های مستحکمی را به وجود آورده‌اند.

موکت به گونه‌ایی طراحی شده است که بخش طولانی از طول، قطر و پیچ و تاب‌های موجود در آن خالی باشد تا بتواند صداها در فرکانس بسیار بالا را به راحتی جذب خود کند. 

موکت و سر و صدای محیط

علاوه بر سرو صداهای کلامی، سر و صدا سطح مانند صداهای پا، افتادن اشیا و یا هر گونه صدای اضافی در فضا می‌تواند آزار دهنده باشد که با نصب موکت به راحتی می‌توانید این مشکل را حل کنید چرا که موکت عایق صوت می‌باشد و از انعکاس صدا به طور کامل جلوگیری می‌کند و در نتیجه فضایی کاملا آرام برای شما مهیا خواهد کرد.

موکت و افزایش قابلیت درک گفتار

همانطور که در بالا به آن اشاره شد، موکت به مانند یک عایق صوتی عمل می‌کند و نه تنها سر و صدا از کف بلکه سر و صداهای رفت و آمد پا را به خوبی جذب می‌کند و به این صورت می‌تواند شرایطی را برای شما و خانواده‌یتان ایجاد کند که دیگر نخواهید با صدای بلند با یک دیگر حرف بزنید چرا که صدایتان بدون وجود هیچ گونه نویزی به یک دیگر انتقال پیدا خواهد کرد و به این صورت میزان درک گفتار طرف مقابل نیز افزایش پیدا می‌کند. 

تفاوت موکت‌های معمولی با موکت‌های تافتینگ

موکت‌های معمولی با موکت‌های تافتینگ تفاوت‌های بسیاری دارند که این تفاوت‌ها عبارتند از:

  • موکت‌های معمولی تنها 35٪ از صدا را به خود جذب می‌کنند ولی موکت‌های تافتینگ، میزان نویز صدا را تا 46٪ کاهش می‌دهند.
  • گاهی در ساخت موکت‌های معمولی از لایه زیرین نازک و ضعیفی استفاده می‌شود که این گونه موکت به خوبی به مانند یک عایق صوتی، سرما و گرما عمل نخواهد کرد ولی در موکت‌های تافتینگ از زیرپوش‌های نمدی قطور استفاده شده است که باعث می‌شود به مانند یک عایق صوتی، گرما و سرما عمل کند.