اصول چیدمان اتاق مدیریت

هر محل کار تا حد زیادی با مبلمانی که در آن قرار دارند تعریف می‌شود. اتاق مدیریت به عنوان هویت و برند یک اداره، شرکت یا سازمان شناخته می‌شود. طراحی و چیدمان اتاق مدیریت شاید در نگاه اول کاری سلیقه‌ای و ساده به نظر برسد؛ اما اگر بیشتر در رابطه با آن تفکر نمایید درخواهید یافت که چیدمان اتاق مدیریت امری مهم و اساسی است. 

اصول چیدمان اتاق مدیریت

دکوراسیون اتاق مدیریت که به عنوان قلب اداره یا شرکت به شمار می‌رود، نسبت به سایر بخش‌های یک اداره یا سازمان می‌بایست از زیبایی بیشتری برخوردار باشد.

سبک چیدمان اتاق مدیریت

سبک‌های متفاوتی از جمله کلاسیک، مینیمال و… وجود دارند که برحسب سلیقه خود می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید. به‌طور مثال انتخاب سبک دکوراسیون مینیمال برای دفتر مدیریت به حفظ سادگی به عنوان یک اصل در طراحی داخلی اداری کمک می‌کند. پرده‌ها، میز و صندلی مدیریت و فرش‌های ساده با تنوع رنگی اندک، محیط را مرتب‌تر جلوه می‌دهند. در چند سال اخیر، سبک طراحی داخلی مینیمال یک روند در دکوراسیون اداری و خانه بوده است. یکی از ایده‌های کاربردی در طراحی اداری مدرن، جداسازی بخش‌های مختلف با طیف رنگ‌های مختلف است که محیط را دوست‌داشتنی کرده و نظم کاملی را به وجود می‌آورد.

انتخاب رنگ، تم و سبک مناسب

اتاق کار مدیران، اغلب محل ملاقات آن‌ها با مشتریان، شرکای تجاری و… نیز است. بنابراین مبلمانی برای این محیط باید انتخاب شوند که با رنگ و تم سازمان یا اداره مطابقت داشته باشند. مبلمان استفاده شده در این دفتر را می‌بایست اصولی و دقیق برگزید. زمانی که صحبت از طراحی فضای اداری به میان می‌آید، طرح رنگ یک جنبه ضروری به شمار می‌رود. شما نباید در اینجا با انتخاب رنگ‌های مختلف زیاده‌روی کنید.

توصیه می‌شود که از رنگ‌های برند خود استفاده نمایید. انتحاب دکوراسیون به عوامل متفاوتی از جمله نوع کسب‌و‌کار، ابعادی که برای فضا اختصاص داده شده‌اند و… بستگی دارد. به یاد داشته باشید که رنگ و نور مناسب می‌تواند بر بهره‌وری و نتیجه‌ ملاقات شما با مشتریان یا ارباب رجوع‌ها موثر واقع گردد.

مبلمان مناسب برای اتاق مدیریت

میز و صندلی اتاق مدیریت باید برای جلسات و ملاقات شما حرفه‌ای به نظر برسند. در نتیجه از مبلمانی استفاده ‌کنید که متناسب با کاربردهای مختلف و کارایی شرکت باشد که پویایی شرکت را نشان دهد. چیدمان اتاق مدیریت با پیچیده‌ترین مبلمان ممکن است جالب و جذاب به نظر برسد؛ اما اگر ضروری نیست بهتر است از انتخاب و خرید آن‌ها صرف نظر کنید. برای اتاقی با کف پارکت یا سرامیک و دیوارهایی با رنگ‌های خنثی می‌توانید از میز و صندلی‌هایی ظریف با رنگ‌های تیره استفاده نمایید که تا با رنگ‌های خنثی دیوار تضاد جالبی به وجود آید. یکی از نشانه‌های احترام مدیریت به مشتریان، استفاده از مبلمان مخصوص مهمان است.

میز و صندلی مدیریت

میزهای مدیریتی از لحاظ متریال، ابعاد، طرح و شکل، تعداد کشوها، رنگ و… در انواع مختلفی وجود دارند. اندازه میز مدیریت با در نظر گرفتن متراژ اختصاص یافته برای اتاق مدیریت انتخاب می‌شود. میز مدیریت نسبت به سایر میزهای اداری بزرگ‌تر بوده و به شکلی طراحی شده که وسایل مورد استفاده مدیر اعم از سیستم کامپیوتر، کاتالوگ‌های شرکت و… بتوانند روی آن قرار گیرند. راحت بودن میز مدیریت دارای اهمیت ویژه‌ای است؛ به‌طور معمول به شکلی طراحی شده که حرکت آزاد صندلی چرخان مدیریت پشت میز ممکن باشد و با جابه‌جایی اندک امکان دسترسی به تمامی بخش‌های میز را به مدیر بدهد.

روشنایی اتاق مدیریت

نور طبیعی برای شرایط کاری بهترین است و بهره‌وری را در دفتر افزایش می‌دهد؛ اما همه ساختمان‌های اداری این دسترسی را ندارند. خوشبختانه نور مصنوعی و نورگیرها می‌توانند به همان اندازه در ایجاد این نوع فضا به شما کمک کنند و موثر واقع گردند. دسترسی به پنجره‌های فراوان و هوای تازه نیز مزیت محسوب می‌شود، اغلب دید عالی به آن‌ها می‌بخشد و به آرامش ذهن مدیران کمک می‌کند. علاوه‌بر این، قرار دادن مبلمان باید به‌گونه‌ای باشد که مدیر و مراجعه‌کنندگان را در معرض منابع نوری نامطلوب قرار ندهد.

انتخاب کمد و قفسه مناسب

قفسه و کمد بایگانی یک کالای حیاتی در هر اداره است که علاوه‌بر اتاق کار مدیریت، در اتاق کار کارمندان نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. اطلاعات ضروری مورد نیاز روزانه را می‌توان در آن ذخیره کرد. برای انتخاب کمد مدیریت باید به تم اتاق و همچنین رنگ و جنس مبلمان اتاق توجه ویژه‌ای داشت و بین آن‌ها تناسب و هماهنگی خاصی را ایجاد کرد. چینش این قفسه‌ها باید به‌صورتی باشد که امکان دسترسی هرچه راحت‌تر و همه جانبه به تمامی بخش‌های آن را برای افراد فراهم سازد.

سخن پایانی

چیدمان اصولی اتاق مدیریت به عنوان قلب یک اداره به شما کمک خواهد کرد تا تمرکز بهتری بر کارهای خود داشته باشید. این چیدمان از اهمیت بسیاری نظیر استفاده بهینه از فضا به خصوص در دفاتر کوچک، ایجاد نظم و هماهنگی در محیط و ایجاد حس رضایت و لذت برای مشتریان برخوردار است. برای چیدمان اتاق مدیریت تنوع بسیاری وجود دارد که شما می‌توانید براساس سلیقه، نوع شغل، ابعاد فضایی که قصد دارید برای این محیط قرار دهید انتخاب‌های متفاوتی داشته باشید.