انواع لایه های پشتیبان موکت یا بکینگ موکت

یکی از ویژگی های و شاخص هایی که در کیفیت موکت ها و نیز میزان کارایی و عملکرد موکت ها تاثیر گذار است لایه بکینگ موکت (carpet backing) یا لایه پشتیبان موکت می باشد. در این مطلب سعی داریم انواع مختلف لایه های پشتیبان و یا بکینگ موکت را مورد بررسی قرار داده و شما را با برخی از آنها آشنا نماید.

بصورت کلی همه موکت ها دارای ۲ لایه پشتیبان هستند در تولید موکت از ماشین هایی استفاده میشود که ماشین تافتینگ نامیده میشوند ماشین تافتینگ مانند یک چرخ خیاطی بزرگ است که موکت توسط آن تولید شده و با عبور نخ ها و الیافها از روی یکدیگر اولین لایه پشتیبان ،موکت ایجاد میشود یعنی اولین لایه پشتیبان یا بکینگ ،موکت لایه ای است که در حین فرآیند بافت و تولید موکت ایجاد می شود پس از تولید موکت و تکمیل فرآیند بافت و تولید دومین لایه پشتیبان نیز به موکت اضافه می گردد. وجود لایه های پشتیبان در موکت علاوه بر ایجاد ثبات و پایداری ابعادی در موکت دوام آن را افزایش داده کارایی موکت به عنوان یک عایق صوت و حرارت را بهبود می دهند.

  • انواع لایه های پشیبان در موکت:

    لایه پشتیبان اولیه ( Primary backing ) : لایه پشتیبان اولیه موکت لایه ای است که موکت عملا روی آن تولید شده و اساس و پایداری موکت را تضمین می کند این لایه بخشی از ذات موکت است.

    لایه پشتیبان ثانویه ( secondary backing ) : دومین لایه پشتیبان یا بکینگ موکت برای افزایش استحکام و پایداری موکت، به لایه پشتیبان اولیه چسبانده میشود در این مقاله برخی از مهمترین انواع این لایه دومین لایه پشتیبان یا secondary backing از نظر جنس، معرفی شده اند.

انواع لایه های پشتیبان موکت از نظر جنس:

۱- لایه پشتیبان Action Back :

لایه پشتیبان از جنس الیاف مصنوعی بصورت بافته شده است که پس از تولید موکت توسط پرس گرم به پشت موکت چسبانده می شود. لایه Action Back در برابر رطوبت مقاوم است و با توجه به پایداری ابعادی مناسب در افزایش عمر موکت بسیار تاثیر گذار می باشد موکت هایی که از لایه پشتیبان Action Back در آنها استفاده شده است نصبی آسان و راحت داشته، هزینه کمتری دارند و برای استفاده در مناطق کم تردد بسیار مناسب هستند.

۲- لایه پشتیبان از جنس PVC یا وینیل ( Vinyl Backing ) :

این نوع از لایه های پشتیبان ثانویه بیشتر برای موکت های تایل مورد استفاده قرار میگیرند در این گروه از موکت ها لایه وینیل یا pvc بصورت گرم شده پشت موکت نصب میشود و بسیار انعطاف پذیر می باشد استفاده از این لایه پشتیبان برای موکت هایی که قرار است در فضاهای پر تردد مانند راهرو ها و مورد استفاده قرار بگیرند پیشنهاد میشود این نوع از لایه پشتیبان یا بکینگ از نفوذ رطوبت به زیر موکت و همچنین رطوبت صعودی از پشت (موکت جلوگیری کرده و برای استفاده در فضاهای تجاری و اداری بسیار مناسب است اما از این موکتها برای استفاده در فضاهای مسکونی و فضاهای رو باز هم می توان استفاده نمود.

۳- لایه پشتیبان ،موکت از جنس فوم ( Foam Backing ) :

فوم ماده ای مصنوعی است که به عنوان عایق صوتی و حرارتی عملکردی بسیار مناسب دارد موکت هایی که در آنها از فوم به عنوان لایه پشتیبان یا بکینگ استفاده شده است بسیار راحت و نرم بوده و هنگام نصب این موکت ها نیازی به استفاده از زیر لایه وجود ندارد. به همین دلیل بستری که این موکت ها روی آن نصب می شوند باید کاملا صاف و هموار باشند. در اکثر مواقع فوم استفاده شده به عنوان لایه بکینگ از پلی یورتان تهیه شده که به فوم پلی یورتان مشهور است و به همین دلیل، گاهی این موکت ها به عنوان موکت هایی با بکینگ یا لایه پشتیبان پلی یورتان ( PU Backing ) نیز نام برده می شود.

۴- لایه پشتیبان موکت از جنس ژل فوم ( Gel Foam Backing ) :

ژل فوم ماده ای ،محکم با دوام و در عین انعطاف پذیر است که به عنوان لایه پشتیبان و بکینگ ،موکت مورد استفاده قرار می گیرد ژل فوم علاوه بر انعطاف پذیری نسبت به آب و رطوبت مقاوم بوده و کاملا ضد لغزش است ضد لغزش بودن لایه پشتیبان به این معنی است که ،موکت روی سطح زمین لیز نمی خورد این لایه پشتیبان برای ( موکت های رانر ) موکت کناری و همچنین فرش ها بسیار مناسب است برای نصب این موکت ها نیز مانند موکت هایی که لایه پشتیبان آنها از جنس فوم است، نیازی به استفاده از زیر لایه وجود ندارد به همین دلیل بستری که این موکت ها روی آن نصب میشوند باید کاملا صاف و هموار باشند.

۵- لایه پشتیبان موکت از جنس منسوج نبافته یا لایه نمدی ( Non woven Backing ) :

منسوج های نبافته یا اصطلاحا نمدی (Non woven) یکی از پرکاربرد ترین انواع منسوج ها در صنایع مختلف و از جمله در صنعت موکت سازی می باشند علاوه بر اینکه از آنها برای تولید موکت های نمدی استفاده می شود لایه های تولید شده از این منسوجات به عنوان لایه پشتیبان و بکینگ نیز بسیار مورد استفاده قرار می گیرند موکت های نمدی یا منسوجات نبافته، توسط به هم پیچیده شدن الیاف ها تولید می شوند و برای تولید آنها از تار و پود و روشهای بافت، خبری نیست.

موکتهای نمدی یا لایه(Non woven) که به عنوان لایه پشتیبان و بکینگ مورد استفاده قرار میگیرند عملکرد مناسبی به عنوان عایق صوت و حرارت داشته و همچنین مقاومت موکت در برابر سایش را بهبود میبخشند موکتهایی که در آنها از لایه ( Non woven) به عنوان لایه پشتیبان استفاده شده است احساس راحتی را به پاها انتقال داده و هنگام نصب این موکتها نیز نیازی به استفاده از زیر لایه وجود ندارد.

۶-لایه پشتیبان موکت از جنس قیر ( Bitumen Backing ) :

قیر یکی دیگر از اصلی ترین مواد و متریال هایی است که به عنوان لایه ،پشتیبان در موکت ها و مخصوصا موکت های تایل مورد استفاده قرار می گیرد البته قیر مورد استفاده در صنایع موکت سازی قیری اصلاح شده است که حاوی ترکیباتی از مواد پلیمری و گرما پلاستیک ها است. قیر اصلاح شده به عنوان لایه پشتیبان بصورت مذاب و با وزن و حرارت کنترل شده به موکت می شود. قیر نیز نسبت به رطوبت مقاوم بوده و یکی از مهمترین نکاتی که در مورد قیر به عنوان یک لایه در موکت مورد توجه قرار میگیرد امکان بازیافت کامل آن است.