انواع چیدمان موکت تایل

موکت تایل نوعی موکت است که از قطعات مختلف تشکیل شده که عموما ابعاد آنها ۵۰ در ۵۰ است. البتّه لازم به ذکر است که تایل های ۳۰ در ۶۰ و مستطیلی شکل نیز وجود دارند و ابعاد تایل ها متغیّر است. با این حال خرید موکت تایل با ابعاد ۵۰ در ۵۰ متداول و رایج است.

یکی از ویژگی های برجسته موکت تایل این است که به دلیل وجود تایل های مختلف در صورت خرابی و یا معیوب شدن یکی از تایل ها امکان ترمیم یا تعویض آن وجود دارد.

در این مقاله سعی داریم تا به شما خریداران و مشتریان عزیز چگونگی چیدمان یا همان چیدن تایل های موکت را معرّفی کنیم.

شرکت های تولید کننده موکت تایل هنگام بسته بندی محصولات خود بر روی جعبه محصول، انواع روش های چیدمان را حک می کنند. خریدار می تواند پشت موکت های تایل، فلش هایی را مشاهده کند که مسیر ها و جهت های بافت موکت را نشان می دهند تا نصّابی که می خواهد موکت تایل را در محلّ مورد نظر شما اجرا و پیاده سازی کند، بداند موکت ها را از چه جهتی باید بچیند. در نتیجه نصّاب های موکت حتما باید به این فلش ها توجّه کنند.

نکته قابل توجّه دیگر اینکه بعضی از موکت ها قابلیّت نصب به طرق مختلف را ندارند و از این جهت نوع چیدمان تایل های موکت انعطاف ندارد.

مورد دیگر که باید به آن توجّه کرد این است که بعضی از موکت ها طرح های ساده ای دارند و شما نمی توانید از طریق چیدمان های مختلف، طرح های مختلفی را ایجاد کنید و تنها این امکان وجود دارد که بتوانید آنها را به صورت سایه روشن اجرا کنید.

در ادامه به بعضی از انواع طرح های چیدمان تایل های موکت تایل اشاره خواهیم کرد.

مدل های مختلف موکت تایل

البتّه به غیر از مدل هایی که در ادامه به آن میپردازیم مدل های چیدمان دیگری نیز وجود دارند که خوب است اشاره‌ای به آنها داشته باشیم: یک مدل به فرض مثال بدین صورت اجرا می شود که شما از تکّه های رنگ استفاده کنید. نمایی که می‌تواند در ذهن کاربر شکل گیرد به فرض مثال بدین صورت است که شما محیط کار خود را طوسی اجرا می کنید؛ امّا در فضای خود از مربّع های زرد یا مثلا قرمز یا هر رنگ دیگر به صورت تکّه تکّه در فضای خود استفاده می کنید.
به عنوان مثال، روش دیگر در چیدمان رنگی بدین صورت است که موکت های رنگی را به صورت دور تا دور نواری اجرا می کنید و در مرکز موکت از حالت های دیگر بهره می برید و یا به عنوان مثال ترکیبی از موکت ‌های ساده و خط دار را به کار خود اضافه می کنید.

مدل تصادفی چیدن موکت تایل

احتمالا شاید این روش در نظرتان مجسّم شده باشد. در حقیقت در این روش، شما تایل ها را به صورت های مختلفی کنار هم می چینید که این اجرا خود بافت و فرمت جدیدی را به موکت می بخشد و از این طریق می‌توانید چیدمانی متفاوت را تجربه کنید.

مدل جناغی چینش موکت تایل

این مدل را می توان هم در صنعت آجر و هم در صنعت پارکت مشاهده کرد که شکل و طرح نهایی به صورت V شکل خواهد بود و این روش چیدمان در موکت هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که به صورت مستطیلی هستند. در حقیقت این مدل چیدمان در رابطه با موکت های مربّعی شکل جوابگو نیست.

مدل آجری چیدن موکت تایل

در این روش نیز تایل های موکت به صورت مرکز به مرکز قرار گرفته اند؛ امّا به روشی متفاوت و افقی، هم راستا بالای یکدیگر قرار گرفته اند و این طرح یعنی مدل آجری در ماکت های راه راه طرّاحی خاصّی ایجاد می کند.

 

مدل سنگ چین موکت تایل

مدل سنگ چین در پیاده سازی تایل های موکت به نوعی شبیه روش آجری است و تمامی تایل های موکت رو به یک سمت قرار می گیرند و از سمت راست و چپ موکت تایل های بعدی در مرکز کار قرار می گیرند؛ یعنی تایل های موکت در یک راستا قرار نمی گیرند و از سمت افقی هر موکت وسط موکت دیگر قرار دارند.

مدل مربعی موکت تایل

در این حالت کاربر می تواند حالتی شبیه به پارکت های تمام چوب کلاسیک را تجربه کند و در واقع هر چهار تایل را که مساحت جمعی آنها یک متر مربّع خواهد شد، به گونه ای می چینید که دو تایل را در یک جهت و دو تایل دیگر را در جهت دیگر قرار می دهید.

به طور کلّی، باید در نظر داشته باشید که موکت تایل دنیای خاصّ خود را دارد و شما برای چیدمان محلّ مورد نظر خود در دنیای مدرن امروز، برای اِعمال تنوّع و زیبایی دست تان باز است و همین انعطاف در طرّاحی کف جلوه ای ویژه و خاص به فضای شما خواهد بخشید. در خرید محصول مورد نظر خود برای اجرا در فضاهای مختلف اعم از فضاهای مسکونی، اداری، تجاری و غیره علاوه بر آگاهی از بافت و نکات فنّی و کیفی موکت، طور کلّی مشخّص شد که با انواع طرح ها و چیدمان باید آشنایی لازم را داشته باشید.