اهمیت آکوستیک بودن یک دفتر کار

با توجه به آمار و تخمین‌های سازمان جهانی بهداشت در حدود ۲۷۸ میلیون نفر از آسیب‌های شنوایی رنج می‌برند. طبق آمار منتشر شده حدود ۱۴ درصد بیماری‌های شغلی در رابطه با افت شنوایی است که از این تعداد ۸۲% به کارگران بخش‌های صنعتی مربوط می‌شود. در کشور ما نیز با در نظر گرفتن آمار از مرکز سلامت محیط کار در سال ۱۳۸۸ در حدود ۱۱۰ هزار کارگاه، ۱۵ هزار کارگر به علت صدای ناشی از کار با این مشکل مواجه هستند و حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار کارگر که تحت پوشش معاینات شغلی قرار دارند، ۰۰۰/۲۳ نفر دچار افت شنوایی شده‌اند. تمامی این آمار‌ها نشان‌دهنده اهمیت روش‌های کنترل صدا در محیط کار است.

با چه روش ‌هایی می توان صدا را در محیط کار کنترل کرد؟

همیشه وجود صدا‌های آزاردهنده و ناخوشایند مزاحم انجام فعالیت‌های کاری است اما در بسیاری از مواقع نمی‌توان جلوی این صدا‌ها را گرفت. منظور از صدا‌های آزاردهنده و ناخوشایند می‌تواند بوق زدن ماشین‌ها در اطراف محل کارتان باشد که عموما پارتیشن اداری از پخش آن‌ها جلوگیری می‌کند. به همین دلیل با استفاده از روش‌هایی که به منظور کنترل صدا در محیط کار وجود دارد می‌توان تا حد زیادی اقدام به برطرف کردن مشکل کرد.

استفاده از محصولات آکوستیک اداری

برای کاهش و کنترل صدای مزاحم راه‌ها و روش‌های زیادی وجود دارد این روش‌ها می‌توانند استفاده از هدفون تا استفاده از محصولات آکوستیک اداری باشد. نکته بسیار مهم و حائز اهمیت به منظور کاهش صدا‌های مزاحم استفاده از گل و گیاه است. شاید این موضوع برای شما نیز عجیب باشد اما هر چه میزان گل و گیاه در محیط کار و در کنار صندلی کارمندی شما افزایش پیدا کند، منجر به کاهش صدا‌های محیط می‌شود. تنظیم کردن یک موزیک ملایم با صدای پس زمینه نیز می‌تواند راه حل مناسبی برای رفع این مشکل باشد. تمامی موارد فوق ازجمله روش‌های کنترل صدا در محیط کار هستند.

استفاده از انواع پارتیشن ‌ها و جداکننده‌ ها

یکی دیگر از راه‌های بسیار رایج و مناسب برای کنترل صدا در ادارات استفاده از پارتیشن اداری دو جداره یا تک جداره است؛ اما معمولاً پارتیشن دوجداره به دلیل استحکام و ‌ایستایی بهتر استفاده می‌شود. پارتیشن‌ها می‌توانند در انواع فریم لس یا فریم دار باشند. در خصوص پارتیشن‌های شیشه‌ای دوجداره نیاز است در انتخاب درست جنس شیشه توجه کافی داشته باشید. از این رو نیاز است که جنس شیشه را به درستی انتخاب کنید تا بتوانید علاوه‌بر هماهنگ کردن این پارتیشن‌ها با محیط کار، از ورود انواع صدا‌های مزاحم نیز جلوگیری کنید.
استفاده از پارتیشن‌های شیشه‌ای علاوه‌بر اینکه در کنترل صدا بسیار مؤثر هستند؛ از استحکام بالایی نیز برخوردار بوده که همین موضوع باعث شده تا از آن‌ها در بسیاری از ادارات استفاده شود. در زمان استفاده از این پارتیشن می‌توانید از انواع صندلی کارمندی نیز استفاده کنید؛ چراکه هماهنگ کردن این اجزا با یکدیگر به سادگی انجام می‌شود.

ایده ‌هایی برای کنترل صدا در دفتر کار

زمانی که به دنبال بهترین راه برای کنترل صدا در محیط کار هستید، بهترین ایده می‌تواند اتاق‌های آکوستیک پیش ساخته باشد. در برخی از محیط‌ها به دلیل شرایط موجود، امکان کنترل صدا وجود نخواهد داشت. به همین دلیل آکوستیک کردن محیط کار، راه حلی مناسب است؛ چراکه آکوستیک به معنی عایق کردن محیط در برابر صدا است. بسیاری از پنل‌ها و اتاق‌های موجود در بازار، این قابلیت را دارند. قابل حمل بودن اتاق‌های آکوستیک یکی دیگر از مزیت‌های آن‌ها به شمار می‌آید. از مهم‌ترین ویژگی‌های این اتاق‌ها می‌توان به استفاده از متریال با کیفیت اشاره کرد.

عوامل زیان‌آور صدا در محیط کار

عوامل زیان‌آور صدا با در نظر گرفتن شدت صدای مزاحم می‌توانند کم یا زیاد باشند؛ اما توجه به این نکته که حتی وجود صدا‌های کم نیز باعث به وجود آمدن برخی از ضرر‌ها به تجارت می‌شود، اهمیت دارد. نبود تمرکز از مهم‌ترین عوامل زیان‌آور صدا در محیط کار است. اگر تمرکز نباشد به‌طور قطع کار نیز پیش نخواهد رفت و عدم پیشروی در آن باعث به وجود آمدن بسیاری از مشکلات در محیط کار می‌گردد. در صورتی که محیط کار پر از سر و صدا باشد، احتمال خستگی کارکنان به دلیل آلودگی صوتی وجود دارد که این موضوع اشتیاق آن‌ها را برای کار از بین می‌برد. تمامی این موارد باعث می‌شود تا هر روزه اهمیت استفاده از روش‌های کنترل صدا در محیط کار مانند پارتیشن اداری افزایش پیدا کند.

حد مجاز صدا در محیط‌ های کاری و اداری

برای اندازه‌گیری صوت از پارامتری به نام دسی‌بل استفاده می‌کنند. قوانین مشخص و معینی برای تعیین حد مجاز صدا در محیط کار وجود دارد. نهایت مقداری که برای حد مجاز صدا در محیط‌های کاری و اداری از نظر گرفته شده است، ۷۰ دسی‌بل بوده اما در محیط‌هایی که نیاز به تمرکز بیشتری وجود دارد، این میزان به ۵۰ دسی‌بل نیز می‌رسد. با رعایت استاندارد‌های موجود می‌توان میزان صدا در محیط کار را به صورت چشم‌گیری کاهش داد.

اثرات صدا بر انسان

به منظور تأثیراتی که صدا بر روی انسان دارد، باید ابتدا تأثیرات آن را بر روی ذهن مورد بررسی قرار دهید. تحقیقات و آمار‌ها نشان می‌دهند که انواع مختلف صدا به شکل‌های آزار دهنده و خوشایند بر ذهن افراد تأثیر‌گذار هستند.

به همین منظور صدا‌هایی که موجب می‌شوند تا تمرکز شما از بین برود، در دسته صدا‌های آزاردهنده طبقه‌بندی می‌شوند. زمانی که صدایی به گوش‌تان می‌رسد و تمامی حواس شما درگیر آن می‌شود، حداقل برای چند ثانیه ابتدایی بسیاری از عملکرد‌های مغز مختل می‌گردد. با در نظر گرفتن اینکه شنوایی جزو حواس پنجگانه به شمار می‌آید و به‌طور خود آگاه نمی‌توان آن را کنترل کرد، استفاده از راهکار‌های کنترل صدا در دفتر کار اهمیت زیادی دارد. استفاده از پارتیشن اداری می‌تواند به منظور کاهش صدا مؤثر و مفید باشد.

کلام پایانی
وجود صدا‌های مزاحم در مورد کار می‌تواند تمرکز کارکنان و کارمندان را از بین ببرد. نبود تمرکز باعث کند شدن روند کاری کارکنان می‌شود. به همین دلیل استفاده از روش‌های کنترل صدا اهمیت بسیار زیادی دارد. روش‌هایی که می‌توان جهت کنترل صدا از آن‌ها استفاده کرد شامل بهره بردن از اتاق‌های آکوستیک است. این اتاقک‌ها دارای متریال مناسبی برای کم کردن صدا‌های اطراف هستند. علاوه‌بر این می‌توان از یک موزیک ملایم به عنوان پس زمینه استفاده کرد تا برخی از صدا‌های مزاحم را به این واسطه پوشش داد.

موکت خارجی
موکت اروپایی
Lawn
موکت سالن آمفی تئاتر
Office
Hospitality
Residential
موکت ضد اشتعال
موکت با کیفیت