بزرگتر جلوه دادن آشپزخانه های کوچک

آشپزخانه هر خانه قلب تپنده آن است. امروزه تعداد خانه هایی که با متراژ های پایین و ناگزیر آشپزخانه های کوچک ساخته میشود کم نیست. با این حال شاید بتوان با استفاده از ترفندهای زیر که باید برخی از آنها را  پیش از ساخت و برخی را  پس از ساخت به کار گرفت بتوان جان دوباره ایی به این قلب های تپنده کوچک بخشید.

استفاده از ترکیب رنگی با کنتراست پایین

هنگامی که تفاوت رنگ های صفحه رویی کابینت ، خود کابینت و کف آشپزخانه کم باشد چشم شما در سطح محیط به دنبال مکانی برای استراحت خواهد چرخید و ترفند حرکت باعث میشود تصور کنید فضا بزرگتر از آنچه واقعا هست به نظر برسد. در این تصویر رنگ کابینت ها و دیوار میانی آنها وهمچنین کف در یک رده بوده بنابرین چشم شما هیچ حرکت ناگهانی از تیرگی به روشنی نخواهد داشت که سبب ایجاد آرامش میشود.

شیشه ایی کردن درب کابینت ها

برای بزرگتر کردن یک آشپزخانه کوچک در واقع به ایجاد خطای دید و فریب ذهن به گونه ایی که فضا بزرگتر دیده شود نیاز است.

 یک راه برای رسیدن به این هدف برداشتن درب برخی از کابینت ها یا جایگزینی آنها با درب شیشه ای است . این کار باعث میشود نگاه از درب کابینت به عمق آن رفته و دیوار ها عقب تر به نظر میرسند. البته این ترفند زمانی به کار میاید که بتوانید درون کابینت را مرتب نگاه دارید. شلوغی باعث کوچک به نظر رسیدن فضا میشود.

استقبال از نور

وجود نور طبیعی سبب بزرگتر به نظر رسیدن فضا می شود. اگر انتخاب تعداد یا محل قرارگیری پنجره ها از عهده شما خارج است. میتوانید میزان نوری که از پنجره به داخل می آید را با کم کردن پرده ها به حداکثر خود برسانید. در این آشپزخانه یک والان کوچک به لطافت معماری کمک کرده و جلوه ای زیبا به فضا داده است ودر عین حال جلوی ورود نور را نیز سد نکرده. اگر نمی خواهید از بیرون دیده شوید میتوانید از یک شید نازک روی پنجره استفاده کنید تا هم حریم خصوصیتان حفظ شود و هم جلوی نور گرفته نشود.

استفاده از رنگ سفید

رنگ سفید بهترین دوست شما در یک آشپزخانه کوچک است.سفید نور را منعکس کرده ،حس فضا را افزایش داده و باعث می شود دیوار عقب تر به نظر برسد.هنگامی که رنگ سفید را از کابینت ها به صفحه رویی دیوار ها و سقف منتقل می کنید فضایی یکپارچه خلق می کنید که مرز یا محدوده ایی برای چشم ایجاد نمیکند. برای اینکه فضا زیاده از حد بیمارستانی به نظر نرسد میتوانید از درجه های متفاوت رنگ سفید استفاده کنید . کابینت های عقب رفته و قرار دادن تاج بالای کابینت نیز می تواند سایه های جالبی ایجاد کند.

مبلمان باریک

یک آشپزخانه کوچک نیازمند مبلمان کوچکتر هم هست اما می توانید پا را یک قدم جلوتر گذاشته یک جزیره ، صندلی ، یا چهار پایه با وزن کم و یا همانند تصویر بالا فلزی انتخاب کنید. خطوط ساده چشم را منحرف نمیکند چرا که ازمیان پایه های بازمیز و صندلی میتوانید به راحتی کف و دیوار را ببینید و بنابراین فضا بزرگتر به نظر میرسد.

 

فضا قرض کنید

اگر در خانه ایی هستید که آشپزخانه اپن ندارد با توجه به طرح خانه ممکن است بتوانید دیواری که آشپزخانه را به اتاق کناری باز میکند بردارید. اینکار متراژ آشپزخانه را افزایش نمی دهد اما به طرز قابل توجه ایی فضا را بزرگتر جلوه داده ، نور بیشتر و احساس باز شدن فضا را به ارمغان می آورد.

فضای ذخیره سازی

یکی از مشکلات آشپزخانه های کوچک فضای ذخیره سازی است. از فضای روی کابینت ها اغلب برای ذخیره سازی استفاده میشود اما کم کردن به همریختگی می تواند هر فضایی را بزرگتر جلوه دهد. با استفاده از یک کابینت با درب کشویی میتوانید از فضا های مرده روی کابینت مخصوصا در گوشه ها بهترین بهره را ببرید . این کابینت میتواند چای ساز ، تستر و دیگر وسایل را به راحتی در خود جای داده و آن را از دید پنهان کند.

کشیدن فضای کف

برخی الگو ها در متریال های پوشاننده (کاغذ دیواری،سرامیک،…) دیوار و کف سبب ایجاد به همریختگی بصری شده و فضا را کوچکتر جلوه می دهند. در حالیکه برخی دیگر با اشکال معین، اثر متفاوتی دارند. لوزی های بزرگ کف این آشپزخانه به چشم امکان میدهد مسیر طولانی تری را از یک سوی اتاق به سوی دیگر آن دنبال کند بنابراین فضا بزرگتر از آنچه هست به نظر می رسد. برای گرفتن یک نتیجه عالی این الگو را با رنگهای کنتراست پایین ترکیب کنید.

عریض کردن با کفپوش راه راه

درست همانگونه که پوشیدن لباسی با نوارهای عمودی شخص را قد بلندتر نشان میدهد، طرح راه راه نیز بر روی کف که در امتداد طول اتاق کشیده شده باشد نیز فضا را بزرگتر جلوه میدهد.این طرح را میتوان با لمینت هایی از رنگهای تیره و روشن ، یا با رنگ کردن پارکت چوبی یا وینیل موجود یا به سادگی با پوشاندن کف با فرشی راه راه به دست آورد.

نگاه را به سمت بالا ببرید

جلب کردن نگاه به یک مسیر بالا و پایین بر روی دیوار می تواند ارتفاع سقف را بیشتر نشان دهد. در این آشپزخانه نصب تاج بلند بر روی کابینت ها که تا سقف ادامه دارد نگاه را به سمت بالا هدایت می کند. وجود طاق ، تابلوهای نقاشی،بشقاب های تزیینی یا کاشی های سرامیکی بلند در بالای کابینت ها نیز همین جلوه را ایجاد میکند. برای افزایش حس وسعت، وسایلی را انتخاب کنید که تطابق بیشتری با پیش زمینه داشته باشد.

مراقب هود باشید

استفاده از هواکش های براق که بر روی دیوار نصب میشوند می توانند از حجم بصری کابینت ها کاسته و احساس بازی در فضا ایجاد کنند. هود هایی شبیه به این عکس حدود 76 سانتی متر فضا بین کابینت ها نیاز دارند که مشابه فضای اشغال شده هود های زیر کابینتی است با این تفاوت که جلوه ای تمیزتر و روشنتر به آشپزخانه به خصوص از نوع کوچکش می بخشند.

فضای ذخیره سازی توکار

قرار دادن طاقچه های قدیمی به شکلی مدرن و امروزی نه تنها فضای ذخیره سازی شما را افزایش می دهد بلکه از آنجا که درون دیوار تعبیه میشود فضای با ارزش شما را در یک آشپزخانه کوچک اشغال نمیکند. اگر در آشپزخانه امکان ساخت چنین طاقچه هایی را ندارید ممکن است قسمت ناهارخوری یا راهرو مکان مناسبی برای تعبیه آنها باشد.

از به همریختگی دوری کنید

پر کردن فضای روی کابینت ها با وسایل آشپزی در یک آشپزخانه کوچک ،فضای کار شما را محدود میکند.برای بزرگتر کردن فضا به لحاظ بصری روی اپن ، روی کابینت ها و بالای طاق پنجره ها را خالی کرده و تا حد ممکن وسایل را پشت درهای بسته قرار دهید.

روشن و براق

سطوح بازتاب دهنده نور مانند سرامیک و استیل تاثیر نورهای طبیعی و یا مصنوعی را افزایش داده و سبب بزرگتر جلوه دادن فضا میشوند . به علاوه نورپردازی میتواند عملکرد را نیز بهبود بخشد . نور های زیر کابینتی هنگام آشپزی در شب کمک خوبی خواهند بود و لامپ ها آویزی نیز غذای سرو شده بر روی اپن را مجلل تر جلوه میدهند.

انتخاب سطوح براق

خطوط صاف و زاویه های هندسی آشفتگی بصری را کاهش داده و به فضا حتی در صورت کمبود متراژ وسعت می بخشند.جلوه زیبای این آشپزخانه به دلیل کابینت های تمیز و سطح براق آن است. استفاده از کاشی هایی که تا سقف ادامه یافته به عبور نگاه از میان فضا کمک می کند.

موکت خارجی
موکت اروپایی
Lawn
موکت سالن آمفی تئاتر
Office
Hospitality
Residential
موکت ضد اشتعال
موکت با کیفیت