موکت یکی از مهم‌ترین المان‌های موجود در محیط است. رنگ، طرح، دوام و ماندگاری، نوع شستشو و نوع بافت موکت از عوامل مهمی است که هنگام خرید به آن توجه باید کرد. اگر قصد خرید یک کفپوش خوب را دارید، موکت براحتی با سبک مدرن و کلاسیک همخوانی دارد و در انواع طرح و مدل و جنس یافت می‌شود.

پس از خرید موکتی برازنده محیط خود، مراحل نصب و برش میبایست طی شود که اگر به‌درستی اجرا نشود، نتیجه‌ی دلخواه عایدتان نمی‌شود. وقتی با در نظر گرفتن شرایط فضا، موکت پرزبلند یا کات پایل یا حلقوی را خریدید، نوبت به برش میرسد. اگر در این کار وارد و مسلط نباشید، برش‌های نامنظم و ناصاف روی موکت ایجاد میکنید. فکرش را بکنید که پس از مدت زیادی تحقیق وهزینه کردن، حال موکت خود را به بدترین شکل درآوردید!

ماشین‌ آلات صنعتی حاشیه دوز موجود در کارخانه

اما ناراحت نباشید، حتی در این مرحله نیز ما کنارتان هستیم. بهترین روشی که در این حالت باید بکار ببرید، دور دوزی موکت است. حتی گاهی شاید این یکی از علایق شما به حساب بیاید، که حتی با وجود برش‌های دقیق و منظم، دلتان بخواهد موکت‌تان را دور دوزی کنید. حاشیه دوزی معمولا در موکت‌هایی که پوشش قسمتی از محیط هستند، شمایل زیباتری ایجاد میکند. البته برای حاشیه دوزی موکت هزینه‌ی دیگری را نیز پرداخت میکنید، پس بی‌گدار به آب نزنید وهمه‌ی جوانب را بسنجید.

دور دوزی موکت‌ها با ماشین آلات خاصی انجام می‌گیرد که جایگزین خوبی برای فرش پسندها شده‌ است. دیگر سخت‌پسندان با خیال راحت این مدل موکت‌ها را به خانه می‌برند. البته حاشیه دوزی امری سلیقه ایست. اگر از یک موکت دایره‌ای، بیضی شکل، مربعی، یا هر شکل هندسی متقارن یا غیرمتقارن وغیرمعمولی برای تزیین منزلتان میخواهید استفاده کنید، با دور دوز کردن آن، علاوه بر اینکه جلوه‌اش را دوچندان میکنید، برعمر و دوام موکت خود می‌افزایید.