مراحل تولید موکت رو با هم ببینیم 🙂

این ویدیو یک دقیقه ای صفر تا صد مراحل تولید موکت را به شما عزیزان نشان می دهد.

آشنایی با مراحل تولید موکت

در سال 1710 اولین ماشین بافندگی اختراع شد. این دستگاه در بروکسل بلژیک اولین منسوجات بافتدگی را به دنیا معرفی کرد. پس از آن فرانسوی ها ماشین بافندگی تکمیل تری را روانه بازار هستند اما این تکنولوژی در اختیار انگلیسی ها قرار گرفت و صنعت بافندگی در حدود دهه 1750 در انحصار انگلیسی ها قرار گرفت. دستگاه های ابتدایی برای بافت پارچه مناسب بودند اما با حذف یکی از مراحل بافت، کفپوش ها نیز توسط دستگاه در پروسه تولید قرار گرفتند.

موکت هایی که در آن سال ها تولید می شد اصلا کیفیت خوبی نداشت و به دلیل پایین بودن کیفیت، تولید موکت چندان با استقبال روبرو نشد اما هم اکنون دستگاه های موکت بافی مدرن با قابلیت بافت بسیار ظریف تر تولید شده است مانند تکنولوژی تولید موکت لانو که از با کیفیت ترین موکت های اروپایی به شمار میایند.

ماشین آلات استفاده شده در تولید موکت

در زنجیره تولید موکت علاوه بر انتخاب نوع الیاف و نخی که به کار می رود، ماشین آلات بافندگی هم که مورد استفاده قرار می گیرند، بسیار اهمیت دارد. در پروسه تولید موکت ها، ماشین های مختلفی ایفای نقش می کنند. مثلا ماشین های بافنده موکت نمدی با ماشین هایی که موکت پرزبلند تولید می کنند، متفاوت اند. اما به طور کلی می توانیم این ماشین ها و وظایف شان را به گروه های زیر تقسیم کنیم:

  • ماشینی که الیاف را در ابتدا به شکل پیوسته و متراکم در می آورد.
  • ماشینی که الیاف متراکم را می ریسد و نخ تولید می کند. نخ ها به رنگ های متنوع تولید می شوند.
  • ماشین هایی که نخ را به زمینه موکت با سوزن متصل می کنند.
  • غلطک هایی که به طرح زنی بر روی موکت های آماده می پردازد.
  • ماشین های مخصوص برش زنی، لوله کردن
  • ماشین شستشوی موکت

انتخاب نخ در تولید انواع موکت

الیاف (Yarn) اصلی ترین متریال در ساخت موکت هستند. همه کفپوش های موکتی با یک نخ، بافت شده اند. جنس نخ به کار رفته در مراحل تولید موکت تعیین کننده کیفیت محصول است. استفاده از نخ مرغوب روی طول عمر و ماندگاری محصول، تاثیر مستقیم دارد. در واقع تنها یک نوع نخ مرغوب وجود ندارد که بتوان از آن نام برد.

نخ مرغوب، دارای ویژگی های خاصی است. الیاف گره دار، ضعیف، دارای استقامت کم اصلا مناسب تهیه موکت نیستند. پروسه تولید نخ هم پیچیدگی هایی دارد. نخ در صنعت پارچه بافی یک عنصر حیاتی است و صنعت موکت نیز نمی تواند بدون نخ های مرغوب و با کیفیت، دوام بیاورد.

اصلی ترین الیاف از این مواد تهیه می شوند:

  • نایلون (Nylon) یا پلی آمید (Polyamide)
  • پلی پروپیلن یا الفین Polypropylene) P.P)
  • الیاف پشم (Wool)

هر کدام از این الیاف در تولید محصولات متفاوت به کار می روند. جنس موکت را از روی نخ به کار رفته در بافت، می سنجند. نوع الیاف موکت مشخص می کند که این کفپوش برای چه مکانی مناسب است. برای مثال الیاف نایلونی لکه پذیری کمتری دارند. این الیاف در تولید موکت های با دوام و با قابلیت شستشو به کار می روند. حتی قیمت موکت نیز از روی الیاف آن مشخص می شود. در این مورد قیمت تولید موکت پشمی به مراتب بالاتر از الیاف اولفین است.