مشخصات فنی و استانداردهای موکت

موکت ها چه از نظر مواد و مصالح و چه از نظر عملکرد و قابلیت های فنی دارای استانداردهای مختلفی هستند. آگاهی از استاندارد های موکت و نیز نتایج حاصل از آنها میتواند راهنمایی بسیار خوب در جهت انتخاب بهینه موکت برای یک فضا باشد.شاید نتوان تعریفی دقیق از استاندارد ارایه کرد ولی به طور کلی میتوان اینگونه عنوان کرد که استاندارد آزمایش ها و مطالعات گذشته برای نتیجه گیری و استفاده در آینده است . استاندارد باعث مي شود که ما با خیال راحت کالا و خدمات مورد نیاز خود را انتخاب کنیم و بدانیم که انتخاب ما مشکلی برای ما ایجاد نمی کند.

در ادامه انواع استانداردهای موکت که در ۴ گروه دسته بندی شده اند را مرور خواهیم کرد ذکر این نکته ضروری است که، ملاک عمل در خصوص نحوه استفاده از استانداردها با توجه به مشخصات فنی و شرایط پروژه و نیز خواسته های کارفرما تعیین خواهد شد.

  • نخستین گروه از استانداردهای موکت به نوعی نشان دهنده فضای قابل استفاده و نیز نحوه استفاده از موکت هستند. نتایج حاصل از این استانداردها نشان دهنده میزان راحتی موکت مقاومت نسبت به ،سایش ترافیک عبوری قابل تحمل، فضای قابل استفاده و نحوه نصب را نشان می دهند. نتایج حاصل از این استانداردها اغلب به صورت پیکتوگرام در دفترچه مشخصات فنی موکت نشان داده میشوند مهمترین این استانداردها 1307 EN می باشد.
  • دومین گروه از استانداردهای موکت از مهمترین استانداردهای عملکردی به شمار می آیند نتایج حاصل از این استانداردها نشان دهنده عکس العمل موکت نسبت به حریق صوت( عکس العمل آکوستیکی) مقاومت حرارتی و عملکرد موکت در برابر الکتریسیته ساکن موکت می باشد.

واکنش موکت نسبت به حریق بر اساس یکی از استانداردهای (EN 13501, DIN 4102, ASTM E84 ,ASTM E648 BS476 ) مشخص خواهد شد. نتایج آزمایشات بر طبق هر کدام از استانداردهای یاد شده، باید به ۳ سوال اساسی در این زمینه پاسخ دهند.

  • میزان اشتعال پذیری موکت
  • میزان انتشار دودهای سمی
  • چکه کردن شعله
  • عملکرد آکوستیکی و واکنش موکت نسبت به صوت، عموما بر اساس استاندارد هایی مانند ISO 354 ، ISO 140، EN ISO، 11654 ISO 10140 مشخص خواهد شد عملکرد صوتی موکت با توجه به فضایی که موکت در آن نصب می شود، دارای اهمیت بسیار زیاد است. در سینماها، سالن های اجتماعات و کنسرت و با توجه به طرح آکوستیک فضا، حداقل میزان عملکرد صوتی موکت مشخص می شود.
  • رفت وآمد روی موکت باعث ایجاد تراکم الکتریسیته ساکن در موکت می شود میزان الکتریسیته ایجاد شده با توجه به نوع الیاف موکت و نیز ترافیک عبوری متغییر خواهد بود. در فضاهایی که تاسیسات خاص الکتریکی قرار دارد و یا مثلا تعداد کامپیوترها زیاد باشد هدایت الکتریکی این پدیده و یا کاهش میزان تولید الکتریسیته ساکن امری اجتناب ناپذیر است. عملکرد موکت در برابر الکتریسیته ساکن ( Antistatic behaviour ) بر اساس استانداردهایی از قبیل 6356 ISO یا EN1815 مورد سنجش قرار می گیرد. 
  • آخرین مورد از این گروه ( استانداردهای موکت ) به مقاومت گرمایی و میزان انتقال حرارت موکتها اشاره دارد. در هنگام استفاده از موکت در فضاهایی که سیستم گرمایشی آنها حرارت از کف می باشد توجه به این نکته بسیار ضروری است. در صورتی که ضریب انتقال حرارت موکت خیلی کم باشد میتواند مانع از گرم شدن این فضاها گردد از میان استانداردهای این بخش میتوان به استاندارد 8302 ISO اشاره کرد.
  • گروه سوم از استانداردهای موکت همگی به ابعاد و اندازه های فیزیکی و مقاومت های مکانیکی موکت اشاره دارند.

این استانداردها شامل مواردی از جمله وزن موکت 8543(ISO) ، تعداد گره ها در واحد سطح (ISO1763) ، وزن الیاف(ISO 2424) ، بلندی و ارتفاع الیاف (1766 ISO) ، لایه های( BACKING) یا پشتیبان یا (2424 ISO) ضخامت موكت (1765 ISO) استاندارد کلی شرکت سازنده (ISO2424) ، ثبات و پایداری ابعادی موکت (2551 ISO) و … اشاره دارند.

  • چهارمین گروه و آخرین دسته از استانداردهای و مشخصات فنی موکت به نوعی با شکل ظاهری موکت و پایداری این ظاهر اشاره دارند.

از میان این استانداردهای موکت میتوان به مقاومت به مواد شوینده و مواد شیمیایی ، مقاومت به لکه پذیری (EN 26987 ISO)، ثبات رنگ در برابر نور (105 DIN ISO)، ثبات رنگ در برابر آب (105 DIN ISO)، مقاومت به اشعه ماوراء بنفش (105 DIN ISO) اشاره کرد.