مناسب‌ترین راه برای تمیز کردن موکت کدام است؟

اجتناب از لکه‌ها امری گریز نا‌پذیر است و شما هر چقدر ‌هم که محتاط و مراقب باشید، کماکان امکان ایجاد لکه و کثیفی بر سطح موکت‌ها وجود دارد. گرچه مراقبت مهم‌ترین اصل در تمیز نگه داشتن موکت است؛ اما فرزند کوچک شما به هنگام بازی ممکن است لکه‌هایی از آبرنگ، گواش و یا به هنگام خوردن غذا‌، لکه‌هایی از چربی، روغن و مواردی‌ از این قبیل را بر روی سطح موکت ایجاد کند و در نهایت لکه‌هایی ناخوشایند بر جای بماند. امروز می‌خواهیم بررسی کنیم که در هنگام ایجاد لکه چه کار‌هایی باید انجام دهیم و به طور کلی مناسب‌ترین راه برای تمیز کردن موکت کدام است؟

باید ها و نباید های تمیز کردن موکت

ابتدا می‌خواهیم بررسی کنیم که برای رفع لکه‌ها و تمیز کردن سطح موکت، چه کارهایی را نباید انجام داد؟

موکت خود را در شامپو فرش غرق نکنید

استفاده‌ی افراطی از شامپو فرش، به بافت موکت شما آسیب می‌زند. منظور از مقدار زیاد شامپو فرش، این است که شما با وجود سه بار آبکشی کردن و شستن، هنوز هم اثرات شامپو فرش را مشاهده کنید! باقی ماندن کف در سطح موکت، می‌تواند موجب پوسیدگی و از بین رفتن بافت موکت شود و در دراز مدت به آن آسیب بزند. بنابراین، ابتدا از مقدار کمی شامپو فرش استفاده کنید و اگر لازم بود مجددا از آن برای لکه بری کمک بگیرید.

 

موکت خود را غرق آب نکنید!

خیس کردن زیاد سطح موکت، اولا باعث می‌شود تا برای خارج کردن آب از سطح آن به زحمت فراوانی بیفتید و دردسر بسیار زیادی را متحمل شوید. علاوه بر آن نفوذ آب به لایه‌های زیرین و بافت عمیق موکت، باعث رنگ پریدگی شده و منجر به این می‌شود که موکت شما زیبایی اولیه‌ی خود را از دست بدهد.

تا زمانی که از خشک بودن موکت اطمینان ندارید، بر روی آن اجسام و وسیله های سنگین نگذارید.

باقی ماندن رد وسایل، فرورفتگی موکت، زنگ زدن لوازم فلزی (مثل پایه های مبل و یا پایه‌های میز ناهارخوری) از جمله آسیب‌هایی است که در صورت خیس بودن موکت، به شما وسایل شما و بافت موکت وارد می‌‌شود. بنابراین، صبر کنید تا سطح موکت کاملا خشک شود و بعد از آن وسیله‌ها را روی آن قرار دهید.

نکته: چند وقت یکبار جای وسایل خود را تغییر دهید تا سنگینی یک وسیله ی خاص باعث آسیب به بافت قسمتی خاص از موکت نشود.

استفاده از آب گرم ممنوع!

جهت شستن موکت خود، هرگز از آب گرم استفاده نکنید، چرا که اب گرم بافت موکت شما را شل می‌کند و باعث می‌شود تا آن از حالت اولیه خارج شود. آب ولرم مناسب‌ترین گزینه برای شست و شوی موکت است و کم‌ترین آسیب را به بافت آن وارد می‌کند.

جارو کشیدن متوالی و در یک جهت آسیب زننده است

اگر به طور روزانه موکت خود را جارو بزنید و علاوه بر آن جهت جارو زدن را تکرار ‌کنید، موکت شما با گذر زمان زشت و کهنه به نظر می‌رسد. جارو کردن در فواصل زمانی مناسب و تغییر جهت آن، منجر به حفظ زیبایی ظاهری موکت شما می‌شود. به جای جارو زدن مکرر و روزانه، ابتدا سعی کنید فقط قسمت‌های کثیف را جارو‌ کنید نه همه‌ی موکت‌ها را، علاوه بر آن، استفاده از برس دستی برای تمیز کردن لبه‌های موکت جایگزین مناسبی جهت جارو زدن روزانه است.

حلال لکه‌ها را بشناسید

برای رفع هر لکه ترفندی وجود دارد و شما با آگاهی از ان می‌توانید برای بر طرف کردنش اقدام کنید. مثلا لکه‌ی آدامس با استفاده از یخ، لکه‌ی روغن مایع با استفاده از مایع ظرف شویی و رد زنگ زدی به وسیله ی نوشابه از بین می‌رود.

نکته: به همه‌ی راه حل ها اعتماد نکنید!

بعضی از ترفند‌ها نه تنها به رفع لکه‌ها کمک نمی‌کنند بلکه باعث پخش و یا عمیق شدن آن لکه می‌شوند؛ بنابراین برای رعایت کردن جوانب احتیاط، بهتر است تا ابتدا روی قسمتی از لکه، حلال مورد نظر را امتحان کنید تا در صورت بروز مشکل به همه ی بافت موکت آسیب جدی وارد نشود.

اگر قرار شد موکت را بشویید:

به هیچ وجه در مدت زمان طولانی آن را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید، همچنین از سشوار و یا شوفاژ برای خشک کردن موکت استفاده نکنید؛ بهترین راه این است که موکت را بر روی چهارپایه‌ی مخصوص قرار داده و در مدت زمان نه چندان طولانی زیر نور غیر مستقیم خورشید قرار دهید تا در هوای آزاد خشک شود.

نکته: بهتر است که فقط قسمت لکه دار شسته شود نه تمام موکت؛ چرا که هم آسیب کمتری به بافت اصلی وارد خواهد شد و هم مسئله‌ی خشک کردن موکت راحت تر صورت می‌گیرد.

بخار شوی گزینه ی طلایی تمیز کردن موکت هاست

استفاده از بخار شوی یک تمیز کردن حرفه‌ای و ماهرانه به شمار می‌رود. بهترین راه این است که: در مدت زمان تقریبی ۵ تا ۶ ماه، حداقل یک بار موکت‌های منزل خود را با استفاده از بخار شوی تمیز کرده و از ظاهر زیبا و شکیل آن نهایت لذت را ببرید. بخار شوی با تمیز کردن عمیق، به منافذ موکت شما نفوذ کرده و آن را به صورت جزئی و دقیق تمیز می‌کند و در عین حال به بافت اصلی آن آسیبی وارد نمی‌کند.

نکته: افراط در استفاده از بخار شوی نیز می‌تواند آسیب زننده باشد و به بافت موکت شما آسیب وارد ‌کند.

در این مقاله سعی شد که راه‌هایی که برای تمیز کردن موکت استفاده میشوند، مورد بررسی قرار گیرند. برای تمیز کردن موکت‌ها از جارو دستی، جاروبرقی یا بخارشو کردن استفاده میگردد. حتی برخی موکت‌ها را مانند فرش با آب شستشو میدهند. روش‌ها متفاوت هستند ولی باید توجه داشت که با استفاده از هرکدام از روش‌ها به بافت موکت آسیب وارد نشود.