نحوه ی نظافت چمن مصنوعی

وقتی که تصمیم می‌گیرید چمن مصنوعی را برای کاربری مورد نظرتان انتخاب کنید یا آن را جایگزین چمن طبیعی کنید، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که روی تصمیم شما اثر می‌گذارد این است که هزینه نگهداری و نظافت چمن مصنوعی بسیار پایین است. در واقع حداقل تا ۳ تا ۵ سال نیازی به تعمیر یا تعویض و حتی گاهی شست و شوی چمن مصنوعی ندارید، اما شاید نگران باشید که در روزهای بارانی و در فصل پاییز و زمستان چگونه از آن نگهداری کنید. خبر خوب این است که چمن مصنوعی باکیفیت بالا مناسب برای هر نوع آب و هوایی است و حتی اگر کثیف شود تمیز کردن چمن مصنوعی واقعا راحت است.

نگهداری از چمن مصنوعی

شاید تصور کنید که نگهداری از چمن مصنوعی، کار سختی است. درحالی‌که نگهداری و مراقبت از چمن مصنوعی حتی از چمن‌های طبیعی نیز راحت‌تر است. رسیدگی و نگهداری چمن مصنوعی برای حفظ زیبایی و سلامت چمن و افزایش طول عمر آن است. حتی اگر باران به مدت چند روز در حال باریدن باشد. بارش باران در باغ، ویلا، زمین ورزش، تراس و چمن مصنوعی برای پشت بام شما سبب ایجاد مشکلاتی برای چمن مصنوعی نمی‌شود، البته در صورتی که اصول اولیه را رعایت کنید. اگر می‌خواهید چمن‌ مصنوعی‌تان همچنان مانند روز اولش، سبز و تازه به نظر برسد، این چند مورد را برای نگهداری آن به خاطر داشته باشید:

  • تا حد امکان از کشیدن اجسام یا اشیای تیز روی چمن دوری کنید. چرا که اگر الیاف زیرین، آسیب ببیند، ساختار و انسجام چمن از بین رفته و پاره می‌شود.
  • در صورتی که چمن را در محیطی به کار بردید که رفت و آمد در آن زیاد است، می‌توانید با فرچه یا برس‌های پلاستیکی، ایستادگی و شادابی چمن را حفظ کرده و از گره خوردن چمن جلوگیری کنید.
  • چمن مصنوعی الیاف و بافت ظریفی دارد، در نتیجه بعد از هل دادن اجسام سنگین مثل میز و صندلی، کمد و گاوصندوق روی آن، انتظار تماشای این بافت ظریف به همان شکل اولیه را نداشته باشید. تا جایی که می‌توانید از هل دادن اجسام سنگین روی چمن خودداری کنید.
  • اگرچه الیاف چمن مصنوعی، نسوز و نسبت به حرارت مقاوم است، اما قرار دادن آتش یا حرارت مستقیم باعث ذوب شدن رشته‌های پلیمری در همان نقطه می‌شود.
  • برای نگهداری از چمن مصنوعی لازم است بدانید که بسته به میزان استفاده از زمین، بهتر است برس زدن چمن را هفته‌ای یکبار انجام دهید.
  • برای شستن چمن مصنوعی از مواد شوینده‌ای استفاده کنید که اسیدی یا قلیایی نباشید. فکر شستشو چمن با جوهر نمک، وایتکس یا از این دست مواد را از سرتان بیرون کنید. با کاشی و سرامیک طرف نیستید. کفپوش شما ظرافت‌ و حساسیت‌های خاص خودش را دارد که در تماس با این مواد، کدر و پوسیده می‌شود.
  • با توجه به میزان در دسترس بودن چمن و رفت و آمد روی آن، در شستن چمن مصنوعی و مراقبت منظم از آن داشته باشید. اگر آلودگی‌ها و ذرات ریز، گل و لای یا لکه به خورد چمن رود و در لایه‌های زیرین آن رسوب کند، پاک کردن آن زمان و انرژی بیشتری از شما می‌گیرد.
  • برای پاکسازی چمن، بهتر است ابتدا ذرات فیزیکی و گرد و غبار را به وسیله جاروبرقی از سطح چمن پاک کنید و سپس با فشار آب ملایم و مواد شوینده غیر اسیدی آن را شستشو دهید. یک ماساژ اساسی هم به وسیله فرچه‌های مخصوص، بعد از شستشوی چمن، تازگی و شادابی آن را بیشتر می‌کند.

نگهداری از چمن مصنوعی ورزشی

چمن مصنوعی ورزشی از آن جهت که بیشتر در معرض رفت و آمد قرار دارد و پاخوردگی زیادی دارد، مراقبت از آن را نیز نباید نادیده گرفت. اگر چمن مصنوعی ورزشی داشته که قصد نگهداری و مراقبت از آن را دارید، موارد زیر را به خاطر بسپارید:

  • در نگهداری از چمن مصنوعی ورزشی دقت کنید که برای جلوگیری از جمع شدن ذرات و آلودگی‌ها، برگ و گل و لای یا ذرات فیزیکی ریز و درشت، بهتر است شستشوی منظم داشته باشید.
  • از آنجایی که چمن‌های مصنوعی بستری برای فعالیت بازیکنان است که گه گاهی ممکن است روی آن بیفتند یا تماس مستقیم با آن داشته باشند، بایستی هر چند وقت یکبار، بسته به میزان استفاده آن را ضدعفونی کنید.
  • قسمت‌های آسیب دیده و پاره شده را ترمیم کنید تا پارگی بیشتری به بار نیاورد.
  • در روزهای گرم و آفتابی دمای چمن هم بالا می‌رود. این مسأله برای بازیکنان، موجب سوختگی پوستشان می‌شود. در نتیجه برای نگهداری از چمن مصنوعی در روزهای گرم سال آبیاری را فراموش نکنید. با این کار هم دمای چمن پایین می‌آید و هم باعث روان‌تر شدن سطح چمن می‌شود. ضمن اینکه آبیاری، باعث پایداری مواد پرکننده نیز می‌شود.
  • برای نگهداری از چمن مصنوعی در برابر ضربه و فشار، آزمایش سختی سطح چمن را فراموش نکنید.
  • در صورتی که مواد پرکننده چمن (فیلرها) دچار آسیب شد، توسط فرد متخصص در زمینه نصب چمن، مواد پرکننده را جایگزین کنید.