آیا الکتریسیته ساکن در چمن مصنوعی ایجاد می شود؟

بله، زیرا الکتریسیته ساکن عبارت است از تجمع بار الکتریکی در یک عایق هنگام تماس با یک هادی، به عنوان مثال کفپوش کاشی و چمن مصنوعی.

این یکی از سؤالاتی است که می توانیم در رابطه با چمن مصنوعی از خود بپرسیم!

چرا الکتریسیته ساکن تولید می شود؟

زیرا هنگام استفاده از چمن یعنی راه رفتن روی آن بین دو ماده، اصطکاک ایجاد می شود و هر چه بیشتر از آن استفاده کنید، در چمن بیشتر به صورت یک انرژی نهفته انباشته می شود.

همچنین زمانی اتفاق می افتد که شما در منطقه ای با آب و هوای طوفانی با رعد و برق های متعدد باشید و چمن مصنوعی خانه ی شما در معرض این جو قرار داشته باشد.

چمن مصنوعی زمین فوتبال

آیا الکتریسیته ی ساکن برای ما خطرناک است؟!

تنها در صورتی که در جو آب و هوایی خیلی سنگینی  باشد و اسباب و وسایل فلزی زیادی روی چمن مصنوعی قرار داشته باشد، میتواند برای ما نیز خطر ناک باشد.

برای جلوگیری از تجمع الکتریسیته ساکن، می‌توانیم اقدامات ساده‌ای را انجام دهیم که بدون اینکه از مزایا یا زیبایی آن کاسته شود، به ما در این زمینه کمک می‌کند.

در اقدام اول می توانیم هنگام نصب چمن مصنوعی، ماسه سیلیس بریزیم. پس از آن حتی می توانید عناصر آهنی را نیز قرار دهید زیرا به عنوان اتصال زمین عمل می کنند.

ماسه سیلیسی عبارت است از یک ماده گرانول طبیعی و سنگ کوارتز که از ذرات و سنگ های معدنی تشکیل شده است که از سیلت سنگی تر و از شن دقیق تر است و در طول گذشت زمان به وسیله آب و باد به دانه های ریز تجزیه می شود.

یکی از مهم ترین ویژگی ها و مزیت های ماسه سیلیس این است که معادن آن فراوان، دسترسی به آن آسان، ارزان و از قیمت مناسبی برخورداراست.

اگر قبلاً چمن مصنوعی را نصب کرده باشیم و اقدامات ذکر شده در بالا را انجام نداده باشیم، می توانیم با نکات زیر آنها را بهبود ببخشیم.

شما می توانید از میله آنتی استاتیک (ضد الکتریسیته ساکن) استفاده کنید.

میله های آنتی استاتیک برای بسیاری از مشکلات ناشی از الکتریسیته ساکن راه حل ارائه می دهند. الکتریسیته ساکن روی سطوح مواد با یک حذف کننده ساکن با فاصله ضربه ۲۰۰ میلی متر خنثی و در نتیجه باعث افزایش کیفیت و کارایی در تولید می شود.

نوار آنتی استاتیک به دلیل ایجاد میدان مغناطیسی هوا را یونیزه می کند و به مواد دارای بار استاتیکی در محدوده موثر خود اجازه می دهد یون ها به قطب مخالف جذب شوند و این از چسبیدن محصولات به یکدیگر یا به دستگاه جلوگیری می نماید. از دیگر مزایای آنتی استاتیک بار می توان به خطر انفجار و آتش سوزی و جلوگیری از جذب گرد و غبار محصولات اشاره کرد. از آن جایی که میله ها دارای مدار ضد ضربه هستند دست زدن به پین ها خطرناک نیست. میله های آنتی استاتیک که در بسیاری از بخش ها مانند بسته بندی، نساجی، پلاستیک و… مورد نیاز هستند دارای بدنه قابل شستشو بوده و به راحتی می توان از آن ها در صنایع غذایی و دارویی استفاده نمود.

آیا جرقه ای که ایجاد می شود، میتواند خطرناک باشد؟

پاسخ روشن نیست، زیرا درصد احتمال وقوع این اتفاق تنها 0.2 درصد موارد است. در صورتی که شارژ الکتریسیته ساکن بسیار کم باشد، بیشتر در فضای باز رخ می دهد و همچنین تنها در صورتی که پابرهنه باشید یا در هنگام رعد و برق وسیله ی فلزی ای را با دست خود را لمس کنید.

در هر صورت به صورت کلی، این احساس برق گرفتگی یک ناراحتی یا لرز خفیف است، چیزی که بر سلامت انسان یا حیوانات خانگی تأثیر نمی گذارد!