پلی پروپیلن_موکت_اروپایی_آرتنوس

موکت های تهیه شده از جنس پلی پروپیلن چگونه استندو ودارای چه مزایایی میباشند؟ برای پاسخ دادن به این سوال ابتدا باید خود ماده ی پلی پروپیلن رو بشناسیم و کمی از ویژگی ها و کاربرد های آن آگاه شویم.با ما همراه باشید.

پلی‌پروپیلن

پلی‌پروپیلن گسترش یافته یا EPP حباب یا لایه‌ای از پلی‌پروپیلن است که دارای ویژگی فشاری خوبی است که ناشی از سختی و سفتی پایین آن است و به آن اجازه می‌دهد که بعد از اعمال فشار به حالت اولیه خود برگردد و به‌طور گسترده‌ای در صنایع هوافضایی و وسایل کنترل رادیویی به‌کار می‌رود که این ویژگی ناشی از قدرت جذب فشار است.

نام این محصول پلی‌پروپیلن (PP) و فرمول شیمیایی آن –[CH2-CH(CH3)]n– می‌باشد. پلی‌پروپیلن یکی از پرمصرف‌ترین و اساسی‌ترین پلیمرهای مورد استفاده در دنیا و بزرگ‌ترین مصرف‌کننده پروپیلن می‌باشد.

 

پلی‌پروپیلن یک پلیمر ترموپلاست می‌باشد که در یک بازه گسترده از کاربردها شامل فیلم و ورق، قالب‌گیری دمشی، قالب‌گیری تزریقی، بسته‌ بندی غذایی، نساجی،موکت، تجهیزات آزمایشگاهی و پزشکی، لوله، کاربردهای صنعتی و ساختمانی و اجزاء خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر این، پلیمر تولید شده از منومر پروپیلن به طور معمول در برابر حلال‌های شیمیایی، بازها و اسیدها مقاوم می‌باشد. کد مشخصه این پلیمر می‌باشد

پلی پروپیلن_موکت_کاربرد

 

یکی از مهم ترین خصوصیات این ماده نسبت به پلیمرهایی نظیر پلی آمیدها عدم جذب رطوبت در آن می‌باشد که آن را به عنوان گزینه‌ای مناسب برای بسیاری از کاربردها تبدیل کرده است.

پلی پروپیلن_کاربرد_مزایا

الیاف پروپیلن یا الفین نوعی الیاف مصنوعی است که در ظاهر شباهت زیادی به الیاف پشمی دارد. 

 

 

و حالا…

موکت هایی از جنس پلی پروپیلن چه ویژگی هایی دارند؟

تنوع زیادی در موکت های مدل جدید وجود دارد از طراحی و رنگ موکت گرفته تا جنس الیاف به کار رفته در تولید موکت، همگی روی کیفیت آن تاثیرگذار است. انواع موکت با الیاف طبیعی و مصنوعی در بازار موجود است. موکت های نایلون، پلی استر و الفین از الیاف مصنوعی تولید شده اند. الفین با عنوان موکت پلی پروپیلن نیز شناخته می شود و با ظاهر جذاب و طرح های زیبایی که دارد، توجه خریداران را جلب کرده است.

شاید در نگاه اول حتی متوجه تفاوت نخ موکت پلی پروپیلن با سایر الیاف مصنوعی نشوید ولی این الیاف از نظر دوام، پایداری، لکه پذیری و حتی قیمت با سایر الیاف متفاوت هستند.

موکت_پلی پروپیلن_ ویژگی ها

مهم ترین مولفه محل نصب است برخی از محصولات موکت برای فضای عمومی مناسب هستند و برخی دیگر برای منازل تولید شده اند.

موکت پلی پروپیلن چیست؟

الیاف پروپیلن یا الفین نوعی الیاف مصنوعی است که در ظاهر شباهت زیادی به الیاف پشمی دارد. عمده تشابه موکت پلی پروپیلن با موکت پشمی در همین موضوع است. به جز این مورد، به هیچ وجه جایگاه این متریال را نمی توان با پشم طبیعی یکسان در نظر گرفت.

موکت پلی پروپیلن از مواد پلیمری و نخ پروپیلن مونومر تولید می شود. از پلی پروپیلن در ساخت منسوجات، ظروف آشپزخانه و … استفاده می شود. در بسیاری از صنایع پلیمرهای مصنوعی پلی پروپیلن به کار گرفته می شود. صنعت موکت سازی نیز از این قضیه بی نصیب نمانده است.

نخ پلی پروپیلن (Polypropylene) یا اولفین (Olefin) دقیقاً شبیه پشم ، فیبر سیزال و سایر الیاف معمولی است. در تولید موکت پلی پروپیلن از این الیاف درست همانند الیاف طبیعی استفاده می شود. در واقع با استفاده از دستگاه های پیشرفته می توان انواع موکت نرم و انعطاف پذیر با ظاهری فریبنده و چشم نواز را طراحی کرد. این محصولات در مقایسه با سایر الیاف طبیعی و مصنوعی، ارزان تر هستند. بحث صرفه جویی در قیمت ها برای اغلب خریداران، جذاب است و می تواند یک عامل مهم در انتخاب باشد.

ویژگی های موکت پلی پروپیلن چیست؟

قیمت های اقتصادی و مقرون به صرفه عامل مهمی در خرید موکت است اما این ویژگی تنها مزیت موکت پلی پروپیلن نیست که توجه خریداران را جلب کرده است.

موکت پلی پروپیلن از لحاظ مقاومت سایشی در چه حدی است؟

الیاف پلی پروپیلن( الفین) دارای خاصیت ارتجاعی بسیار کمی هستند. در واقع وقتی روی این موکت ها راه می روید، الیاف موکت به اصطلاح حالت کوبیدگی و خوابیده شده پیدا می کند. این الیاف برگشت پذیری پایینی دارند به همین علت پس از پا خوردن، قادر نیستند سریع به حالت اولیه برگردند.

این یک نقطه ضعف برای کفپوش به حساب می آید. ساختار الیاف پلی پروپیلن طوری است که در برابر کوبیدگی، له شدگی و فشردگی مقاومت خوبی ندارد. نوع بافت نخ موکت پلی پروپیلن به صورت لوپ (loop) کوتاه است. برای دوام بیشتر حلقه های لوپ به حالت کوتاه در بافت موکت قرار دارد. به این ترتیب می توان انتظار داشت که الیاف در بالاترین سطح کیفی خود قرار داشته باشند.

دوام موکت پلی پروپیلن چقدر است؟

الیاف پلی پروپیلن از پایداری و دوام نسبی خوبی برخوردار هستند. در پروسه تولید نخ ها تحت رنگرزی قرار می گیرند که این امر جذابیت های بصری موکت را افزایش می دهد. نخ پلی پروپیلن یا الفین جذب رنگ بالایی دارد و حتی در برابر اشعه ماورا بنفش و نور مستقیم خورشید نیز، ثبات رنگ ها حفظ می شود. به مرور زمان هیچ نوع رنگ پریدگی و یا محو شدن رنگ در موکت دیده نمی شود.

 

آیا موکت پلی پروپیلن (اولفین) زود لکه می شود؟

الیاف پلی پر.پیلن، هیدروفوبیک (hydrophobic) یا آب گریز هستند. به این ترتیب مایعات به داخل الیاف و بافت موکت نفوذ نمی کنند. این ویژگی سبب شده تا موکت پلی پروپیلن، مقاومت زیادی در برابر لک شدگی داشته باشند. جذب آب این الیاف بسیار پایین است و در صورت خیس شدن، موکت به سرعت خشک می شود.

تنها نقطه ضعف این الیاف، مقاومت کم در برابر لکه های روغنی و چربی است. در صورت آلوده شدن سطح موکت پلی پروپیلن با محصولات روغنی، پاک کردن لکه ها تقریبا غیر ممکن است.

اما جالب اینکه سایر مواد شیمیایی از جمله شوینده ها و مواد سفید کننده و مایعات رنگی و …. به هیچ وجه روی موکت لکه ایجاد نمی کنند. برای جلوگیری از لک شدن سطح کفپوش بهتر است موکت را در مکان هایی که در معرض چربی و روغن هستند، قرار ندهید.

در واقع موکت پلی پروپیلن انتخاب خوبی برای سالن غذاخوری و یا کف آشپزخانه تان نیست. اما نصب موکت در مکان های مرطوب بلامانع است. موکت را با توجه به محل نصب، انتخاب کنید تا عملکرد بهتری داشته باشد.

آیا موکت پلی پروپیلن جاذب گرد و غبار است؟

مقاومت به جذب گرد و خاک برای همه خریداران مهم است ولی شاید خانم ها حساسیت بیشتری به این موضوع نشان دهند. الیاف موکت پلی پروپیلن لکه پذیری کمی دارند اما در برابر جذب گرد و خاک، بسیار قدرت کمتری دارند. در واقع گرد و غبار و آلودگی ها به بافت موکت الفین، جذب می شود. الیاف پلی پروپیلن، غبار را در خود نگه می دارند.

جذب گرد و خاک به داخل الیاف موکت یک ویژگی دو جانبه است. در واقع این مورد چندان هم بد نیست! چنانچه موکت پادری از الیاف پلی پروپیلن انتخاب شود، از ورود آلودگی ها به داخل ساختمان جلوگیری می شود.

از طرفی شستشو و نظافت این موکت ها به دلیل جذب بالای آلودگی و گرد و خاک، دشوارتر است. بنابراین استفاده از این محصول در مکان های پر رفت و آمد و شلوغ توصیه نمی شود. در یک کلام الیاف الفین( پلی پروپیلن ) آهنربای جذب خاک هستند.

نکات مهم در خرید موکت پلی پروپیلن (الفین )

حالا سوال اینجاست که آیا واقعا این محصول ارزش خرید را دارید یا خیر؟ به طور کلی باید کفپوش ها را بر اساس محل نصب، انتخاب کنید. در این مورد نیز با رعایت برخی اولویت ها می توان محصولی با دوام و ارزان قیمت را خریداری کرد.

برای مثال موکت پلی پروپیلن برای مکان های عمومی و فضاهای پر رفت و آمد، انتخاب خوبی نیست. چنانچه میزان تردد روی این موکت ها زیاد باشد، خیلی زود حالت کوبیدگی و له شدگی پیدا می کنند. از طرفی نظافت و تمیزکاری این موکت ها خیلی دشوار است. بنابراین توصیه می شود در مکان هایی با رفت و آمد محدودتر، از موکت پلی پروپیلن استفاده کنید. البته پادری هایی از جنس پلی پروپیلن برای مکان های شلوغ نیز مناسب هستند.

با توجه به جذب آب پایین می توانید در مکان هایی که احتمال رطوبت وجود دارد از موکت پلی پروپیلن استفاده کنید. حتی استفاده از این کفپوش در فضای باز نیز هست زیرا دراثر نور مستقیم آفتاب و یا رطوبت دچار آسیب نمی شوند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *